بخشی از آرمان های شهید مزاری، تحقق نیافته است

معاون دوم ریاست اجرائیه در بیست و دومین سالیاد شهادت استاد عبدالعلی مزاری اظهار داشت که با توجه به عملی شدن بخشی از آرمان های شهید وحدت ملی، هنوزهم بخشی از آرمان های وی تحقق نیافته است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، از بیست و دومین سالیاد شهادت استاد عبدالعلی مزاری، امروز (۶حوت) با حضور شماری زیادی از زنان، مردان و جوانان کابل، داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه، محمد سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهور، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین، شماری از اعضای کابینه و اعضای شورای ملی در مصلی شهید مزاری در غرب کابل یادبود به عمل آمد.

در این مراسم حاجی محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرائیه اظهار داشت که مزاری از جمله رهبرانی بود که با ساده گی زیست و با ساده گی به شهادت رسید و آرمان های وی بعد از بیش از ۲۰ سال در حال تحقق است.

وی با اشاره به اینکه شهید مزاری خواهان تعدیل واحدهای اداری در مناطق مرکزی کشور به ویژه هزاره جات بود، اظهار داشت؛ هرچند بخشی از این آرمان شهید وحدت ملی با تعدیل دایکندی به عنوان یک ولایت، تحقق یافت؛ اما مردم این مناطق هنوزهم خواهان سه ولایت دیگر هستند تا به حق شان برسند.

محقق تاکید کرد که مزاری برای رسیدن به خواسته هایش مبارزه کرد و این خواسته ها بعد از گذشت بیش از ۲۰ سال در حال تحقق است؛ اما مردم تا زمان تحقق کامل این خواسته ها به پا ایستاده و بر خواسته های برحق شان تاکید دارند.

معاون دوم ریاست اجرائیه اظهار داشت که حضور اقوام مختلف در دولت و رسمیت یافتن زبان های مختلف را از جمله خواسته های تحقق یافته شهید مزاری عنوان کرد؛ اما تاکید داشت که ملت و رهروان شهید مزاری انتظار دارند که دیگر حقوق شان نیز برایشان داده شود.

وی تطبیق و عملی شدن شماری از پروژه ها از جمله راه هرات به سمت مناطق مرکزی، دهلیز شمال و جنوب تا بامیان، سرک دوشی ـ بامیان، و برق ۲۲۰ کیلوولت با ظرفیت ۳۰۰ میگاوات را قابل قدر دانست؛ اما تاکید کرد که این پروژه ها قناعت مردم را حاصل نمی کند و مردم خواهان سه ولایت دیگر و تطبیق شدن طرح جامع امنیتی هزاره جات با جابجایی یک لوا با ظرفیت شش کندک و چهارده ولسوالی دیگر که از سوی شورای امنیت تصویب شده، هستند.

در عین حال، داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی در سخنانی اظهار داشت که صداقت در عمل و رسیدن به هدف از جمله خصوصیت بارز شهید مزاری بود.

وی با بیان این که، مزاری الگویی برای نسل امروز و فردای کشور است، گفت که «وحدت ملی در سایه عدالت اجتماعی و انکشاف متوازن» درس بزرگی از شهید مزاری است.

عبدالله به تروریزم و تهدید آن برای افغانستان اشاره کرده و تاکید داشت که از یک طرف تروریزم بین المللی، افغانستان را تحت تجاوز قرار داده و از طرف دیگر توقع مردم در راه تامین مردم سالاری، نیمه تمام بوده و به اتمام نرسیده است.

وی همچنین در مورد خواست مردم برای ساخت و اعطای مدال شهید وحدت ملی گفت که انتظار می رود تا این خواست تا سال آینده و در سالیاد بعدی شهید مزاری، عملی شده و تحقق یابد.

رئیس اجرائیه بار دیگر به حضور مراکز امن تروریستان در خارج از افغانستان اشاره کرده و گفت «افغانستان قربانی حملات تروریستی است و همه کشورها باید یک بار به گریبان خود نگاه کنند که تروریزم در کجا تربیه می شود.»

از سویی هم، پیام رئیس جمهور غنی توسط شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری به خوانش گرفته شد که در آن آمده بود «اصل عدالت از مولفه های مهم شهید مزاری بود.»

در بخشی از این پیام آمده است که شهید مزاری عدالت را برای یک قشر و سمت خاص نمی خواست، منادی عدالت اجتماعی برای تمام کشور بوده و عدالت برای همه، از اساسی ترین اندیشه های وی است.

رئیس جمهور در پیامش به پروژه های بازسازی در مناطق مرکزی اشاره کرده و وعده داد که برای کتابخانه شهید وحدت ملی، کتاب اهدا خواهد کرد.

در این رابطه، حاجی محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرائیه اظهار داشت که کتابخانه شهید وحدت ملی به زودی ساخته می شود.

شهید عبدالعلی مزاری، بیست ودو سال پیش از سوی طالبان مسلح در حالی که برای گفتگو دعوت شده بود، همراه با شش تن از همراهانش به شهادت رسید.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *