بحران روز افزون اقتصادی در عربستان سعودی

1027479804سفیر انگلیس در ریاض در نشست مشورتی با تولید‌کنندگان و سرمایه‌گذاران انگلیسی در خاورمیانه اظهار داشت: مقامات سعودی در محاسبات خود اشتباهات استراتژیک بسیار بزرگی را مرتکب شده‌اند.

بر اساس این گزارش عدم پیش بینی در تبعات سقوط قیمت نفت از بشکه‌ای ۱۰۴ دالر به بشکه‌ای ۵۰ دالر عملاً بودجه ارزی این کشور را نصف نموده است. در حال حاضر سعودیها برای تامین هزینه‌های بحران‌های منطقه خصوصا جنگ یمن،‌ بیش از یک سال است که مرتباً از صندوق ذخیره ارزی و حسابهای سپرده‌گذاری خود در انگلیس و آمریکا برداشت می‌نمایند که این موضوع آثار غیرقابل کنترل خود را در اقتصاد و درون جامعه عربستان سعودی به تدریج نشان خواهد داد.

همچنین مسئولین اقتصادی سعودی هر ماه ۷میلیارد دالر برای تامین هزینه‌ها و جبران کسری بودجه از صندوق ارزی برداشت می‌نمایند. بانک مرکزی عربستان سعودی اعلام نموده میزان ذخیره ارزی این کشور- در فاصله ۹ ماهه‌ی اخیر- از ۷۴۶ میلیارد دالر به ۶۷۲ میلیارد دالر سقوط کرده است که این به معنای به صدا در آمدن زنگ های خطر برای اقتصاد عربستان سعودی می‌باشد.

در هین راستا بازار بورس عربستان سعودی در طول ۸ ماه گذشته مبلغ۴/۱۴ میلیارد دالر متضرر شده است که این وضعیت در فعالیت بازار بورس عربستان سعودی بی‌سابقه بوده است. شهروندان سعودی به شدت از وضعیت اقتصادی کشور نگران بوده و بیم و هراس در بازار اقتصادی این کشور موج می‌زند.

اصحاب سرمایه به دنبال خروج سرمایه از بانکهای داخلی به بانک‌های خارجی در کشورها مختلف هستند. مسئولین اقتصادی عربستان برای خروج از این بحران با تزریق پول سعی دارند آرامش را در بازار ملتهب عربستان حفظ کنند.

Author

About Author