بحران امریکا و افغانستان بخاطر پیمان امنیتی

یک کارشناس مسائل سیاسی، گفت خودداری رییس جمهورکرزی از امضای پیمان امنیتی کابل- واشنگتن و بی نتیجه بودن سفر نماینده ویژه امریکا به کابل، به بحرانی بین دو کشور تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری خاور میانه، غلام جیلانی زواک، رئیس موسسه تحقیقات راهبردی افغانستان میگوید: حامد کرزی، در لویه جرگه مشورتی به هشدار سفیر امریکا در کابل اشاره کرد که اگر پیمان امنیتی امضا نشود، انتخابات افغانستان احتمالا به دور دوم کشیده می شود و بین دوره اول تا دوم چند ماه فاصله می افتد.

وی افزود، دولت کابل نگران است که امریکا در روند برگزاری انتخابات آتی مشکل ایجاد کند، در انتخابات گذشته افغانستان نیز مداخله امریکا باعث شد که مشروعیت رئیس جمهوری افغانستان زیر سوال برود؛ به همین دلیل کرزی برگزاری انتخابات در فضای امن، سالم و شفاف را شرط امضای پیمان امنیتی کابل- واشنگتن اعلام کرده است.

جیلانی زواک، درباره ارائه نکردن متن پیمان لویه جرگه به پارلمان توسط کرزی تصریح کرد: متاسفانه در لویه جرگه افرادی حضور داشتند که با تصمیمات نادرست به ضرر منافع ملی کشور رای دادند.

این کارشناس همچنین اظهارات اخیر جان کری، وزیر امور خارجه امریکا در نشست وزرای دفاع کشورهای ناتو در بروکسل درباره اینکه پیمان امنیتی کابل- واشنگتن می تواند توسط وزیر دفاع یا دیگر مقامات ارشد افغانستان امضا شود را رد کرد و آن را بسیار کوته نظرانه دانست.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *