با سفر جان کری اختلافها بین کابل-واشنگتن کاهش یافته

مقامات واشنگتن می‌گویند که اختلاف‌ها بر سر توافق دوجانبه امنیتی بین کاخ سفید و کابل پس از گفت‌وگوهای جان کری و حامد کرزی کاهش یافته است.

 به گزارش خبرگزرای خاورمیانه، یک مقام امریکا که خواست نام او فاش نشود روز جمعه (۱۹ مهر، ۱۱ اکتبر) گفت این گفت‌وگوها “در دوره‌ای بسیار مهم” انجام می‌شوند، اما امکان‌پذیر است.

این دو مقام بلندپایه روز جمعه پس از ورود جان کری، وزیر خارجه امریکا به کابل برای انجام گفت‌وگوهای فوری امنیتی با یکدیگر دیدار کردند، این در حالی است که ضرب الاجل امضای پیمان برای اجازه حضور شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ آخر اکتبر به پایان می‌رسد.

یکی دیگر از مقام‌های وزارت خارجه امریکا گفت: این سفر جان کری برای بستن پیمان امنیتی نبود، این سفر در واقع ایجاد فرصتی برای انجام مذاکرات و کمک به ایجاد شرایط با هدف موفقیت در پیشبرد مذاکرات بود.

به گفته مقام‌های امریکاییی، جان کری روز شنبه نیز با رئیس جمهور افغانستان درباره امضای پیمان امنیتی دوجانبه گفت‌وگو خواهد کرد.

این در حالی است که حامد کرزی درخواست‌های واشنگتن را غیرمنطقی دانسته و میگوید برای امضای قرارداد با امریکا هیچ عجله‌ای ندارد، با وجود تمایل امریکا برای امضای پیمان امنیتی تا پایان ماه اکتبر، کرزی می‌گوید شاید جانشین او سال آینده این مذاکرات را از سر بگیرد.

رئیس جمهور افغانستان یادآور شد: اگر این توافقنامه در درازمدت برای ما مفید نباشد، آن‌ها می‌توانند افغانستان را ترک کنند، این توافقنامه باید تامین‌کننده منافع و اهداف افغانستان باشد، اگر توافقنامه به سود ما و به سود آن‌ها نباشد، طبیعی است هر کدام راه جداگانه‌ای را خواهیم رفت.

حامد کرزی از امریکا خواست هر گونه عدم دخالت خارجی در افغانستان را تضمین کند، همچنین، وی با درخواست‌های امریکا برای امکان فعالیت‌های ضد تروریستی و ضد شورشی نیروهای امریکایی پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان مخالف است.

امریکا قصد دارد ۱۰ هزار تن از نظامیان خود را در افغانستان حفظ کند، اما اگر این توافق به امضا نرسد همه نیروهای امریکایی باید تا پایان سال ۲۰۱۴ خاک افغانستان را ترک کنند، بر اساس برآوردها، در حال حاضر ۸۷ هزار نیروی خارجی در افغانستان حضور دارند که ۵۲ هزار نفر آنان امریکایی هستد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *