باید محیط برای فعالیت زنان و دختران مطمئن باشد

رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی می گوید که برای حضور و فعالیت زنان و دختران در جامعه، ادارات دولتی و دانشگاه ها مطمئن باشد که خانواده ها اجازه فعالیت به آنها را بدهند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، داکتر عبدالله عبدالله، امروز (۱۲عقرب) در مراسم پایانی چهارمین نشست سراسری دادستان های کشور، خشونت، اذیت و آزار زنان و دختران در کشور را نگران کننده دانست.

وی اظهار داشت که رفتار و برخورد با زنان و دختران به ویژه قربانیان خشونت رفتار مناسب صورت نمی گیرد و با گفته های غیراخلاقی، آنها به انزوا کشانده می شوند.

داکتر عبدالله به ادارات دولتی و دانشگاه های کشور اشاره کرده و افزود که وقتی یک دانشجو در دانشگاه مورد آزار جنسی قرار می‌ گیرد، به خانواده ‌اش گفته می ‌شود که وقتی تشویش داشتید؛ فرزندتان را به دانشگاه نمی فرستادید.

به گفته رئیس اجرائیه؛ امروز متاسفانه دختران توسط استادان دانشگاه و در محیط دانشگاه مورد آزار و اذیت جنسی و لفظی قرار می گیرند.

وی همچنین به حضور زنان در صفوف پولیس اشاره کرده و گفت :«اگر یک مورد تجاوز و اذیت و آزار جنسی تحمل شود، هیچ امیدی به آینده نیست؛ باید محیط کار به ویژه پولیس که باید از حق مردم دفاع کند، مطمئن باشد و دختران به راحتی بتوانند حضور یابند.»

به عقیده داکتر عبدالله، خشونت هنوز هم به اندازه انتظار پایین نیامده و در ادارات دولتی، خصوصی و سایر نهادها نیز به چشم می خورد که نیاز جدی به کار اساسی دارد.

وی تاکید کرد که با استفاده از عنعنه، عادت و رسم و رواج‌ ها، بد دادن و فروش؛ خشونت علیه زنان تا هنوز در افغانستان صورت می ‌گیرد.

در عین حال، فرید حمیدی، دادستان کل کشور در سخنانی اظهار داشت که این نهاد تمام تلاش خود را خواهد کرد تا خشونت به مانند فساد از جامعه برچیده شود.

به گفته وی، شورای وزیران باید قوانین و مقرراتی که در رابطه با خشونت علیه زنان است را بازنگری کند و در راه محو خشونت علیه زنان تلاش جدی نماید.

از سویی هم، دادستان کل با بیان اینکه تمام نشان ها و مدال های افتخاری به نام مردان قهرمان افغانستان است، خواهان چاپ نشان ها و مدال های افتخاری به نام زنان نیز شد.

حمیدی گفت :«اعطای نشان و مدال های افتخاری به نام زنان قهرمان کشور، نوعی تغییر الگو است که جامعه به آن نیاز دارد.»

وی وعده داد که دادستانی های کشور دیگر دیدشان به قربانیان را تغییر داده و شرایط به شکلی باید فراهم شود که قربانیان قضایای خشونت در ادارات دولتی احساس آرامش کنند.

خشونت علیه زنان و فساد اداری از جمله عواملی هستند که بارها مورد انتقاد نهادهای مدافع حقوق زنان و کشورهای کمک کننده بوده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *