بان کی مون: بدون مجوز سازمان ملل به سوریه حمله نشود

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل گفته است، تنها شورای امنیت این سازمان می‌تواند مجوز هرگونه توسل به خشونت علیه سوریه را به دلیل حمله شیمیایی ادعا شده در حومه دمشق صادر کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، بان کی مون در مقر سازمان ملل در نیویارک گفت: همانطور که بارها گفته‌ام، سازمان ملل مسئولیت اصلی حفظ صلح و امنیت جهانی را بر عهده دارد.

بان طی اظهاراتی که ظاهرا مشروعیت طرح امریکا برای حمله نظامی به سوریه را بدون مجوز سازمان ملل به چالش می‌کشید، گفت “توسل به خشونت تنها زمانی قانونی است که در راستای دفاع از خود و همسو با اصل ۵۱ منشور سازمان ملل باشد یا اینکه شورای امنیت با چنین اقدامی موافقت کند.”

دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین گفت مخالف نظامی گری بیشتر در سوریه است و ضمن تاکید بر لزوم پیدا شدن یک راه حل سیاسی، افزود حمله نظامی به سوریه ممکن است منجر به هرج و مرج و خونریزی بیشتر در این کشور عربی شود.

بان اظهار داشت: من متوجه این استدلال مبنی بر اقدام (نظامی) جهت جلوگیری از استفاده از سلاح‌های شیمیایی در آینده هستم، در عین حال، ما باید آثار هرگونه اقدام تنبیهی برای جلوگیری از خونریزی را مورد نظر قرار داده و پیدا شدن یک راه حل سیاسی برای درگیری‌ها را تسهیل کنیم.

دبیر کل سازمان ملل بدون متهم کردن هیچ طرفی به انجام حمله شیمیایی، گفت: در صورتی که تایید شود، هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی توسط هر گروهی در هر شرایطی نقض بارز قوانین بین المللی و یک جنایت جنگی وحشتناک محسوب می‌شود.

بان افزود: این اتهام، صرفنظر از اینکه سوی چه گروهی مطرح شده است، باید زنگ خطری برای جامعه جهانی باشد.

وی اظهار داشت، هدف از تحقیقات سازمان ملل در مورد این حمله شیمیایی این است که به طور مستقل و به صورت عینی و بی‌طرفانه، واقعیت را روشن کند.

باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا ۳۱ آگوست گفت، به این نتیجه رسیده است که واشنگتن باید علیه دولت سوریه دست به اقدام نظامی بزند که این به معنای حمله یک جانبه نظامی بدون مجوز سازمان ملل متحد است.

اوباما گفت، با وجود اینکه وی تصمیم خود را گرفته است، اما به دنبال موافقت اعضای کنگره با این حمله است،  با وجود این، رئیس جمهور امریکا گفت، آماده است که در هر زمانی دستور حمله نظامی به سوریه را صادر کند.

نمایندگان امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین دو روز بعد برای دومین بار در مقر سازمان ملل با یکدیگر دیدار کردند اما بعد از اینکه نمایندگان یکی پس از دیگر محل جلسه را ترک کردند، این نشست نیز بعد از حدود یک ساعت با شکست روبرو شد.

اعضای غربی شورای امنیت به دنبال قطعنامه‌ای در حمایت از حمله نظامی به سوریه هستند و در مقابل روسیه و چین قویا مخالف هرگونه حمله به این کشور عربی هستند.

روسیه و چین از مارچ ۲۰۱۱ هرگونه قطعنامه شورای امنیت مبنی بر حمله نظامی و اعمال تحریم علیه دمشق را وتو کرده‌اند.

این دو کشور همچنین مخالف هجمه فعلی امریکا و فرانسه برای حمله به سوریه بوده و وعده داده‌اند که هرگونه قطعنامه‌ای را که راه را برای اقدام نظامی هموار کند، وتو می‌کنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *