بان کی مون بار دیگر هند و پاکستان را تشویق به مذاکره کرد

بان کی موندر آستانه برگزاری نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل و تصمیم جدی نخست وزیر پاکستان برای مطرح کردن مسئله کشمیر و شکایت از هند در بزرگ ترین نشست بین المللی سال، بان کی مون بار دیگر این دو کشور را به گفت و گو فرا خواند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه،  ‘بان کی مون’ دبیرکل سازمان ملل از مقامات پاکستان و هند خواسته است تا برای حل اختلاف های قدیمی خود بر سر مسئله کشمیر و دیگر مسائل میان دو کشور، به گفت و گو بنشینند.

چندی پیش نواز شریف نخست وزیر پاکستان درخصوص تحولات ناگوار جاری در منطقه کشمیر هند، به سازمان ملل و چند نهاد دیگر منطقه ای و بین المللی نامه های جداگانه نوشت و خواستار توجه آنها به مسئله کشمیر شد.

بان کی مون در تازه ترین واکنش خود به اختلاف های میان هند و پاکستان و درگیری های خونین جاری در کشمیر تحت کنترل هند، نسبت به جان باختن دهها نفر از مردم این منطقه عمیقا ابراز تاسف کرده و اظهار امیدواری کرده است که تلاش های لازم برای جلوگیری از ادامه خشونت در این منطقه انجام شود.

اخیرا اعزاز احمد چودری قائم مقام وزیر امور خارجه پاکستان در نامه ای به همتای هندی خود، از وی برای گفت و گو در خصوص مسئله کشمیر دعوت کرد.

منابع وزارت امور خارجه هند به خبرگزاری رویترز گفته اند که هند دعوت پاکستان را برای گفت وگو درباره مسئله کشمیر می پذیرد اما در این گفت و گوها باید ‘مسائل دیگری از جمله پدیده تروریسم’ و ادعای آنها مبنی بر نفوذ تروریست ها از پاکستان به داخل هند مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

دهلی نو مدعی است پاکستان از برخی گروه های تروریستی با هدف ضربه زدن به امنیت هند حمایت می کند.

اسلام آباد معتقد است اجرای کامل قطعنامه های قدیمی شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت تعیین سونوشت کشمیر بدست مردم این منطقه، تنها راه خاتمه دادن به مسئله کشمیر است.

براساس گزارش رسانه های پاکستان، درگیری های خونین درکشمیر همچنان ادامه دارد و روز گذشته نیز شش نفر دیگر از مردم این منطقه در درگیری با نیروهای مسلح هند جان خود را از دست دادند. تعداد قربانیان درگیری های کشمیر که از بیش از یک ماه اخیر آغاز شده، به حدود ۸۰ نفر رسیده است.

Author

About Author