بان کی مون : ایران باید در ژنو۲ شرکت کند

خیرگزاری خاورمیانه  – وزیر امور خارجه ایران و دبیر کل سازمان ملل درباره مشارکت تهران در مذاکرات بحران سوریه موسوم به ژنو-۲ بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز شنبه در کنفرانس خبری مشترک با مانکور اندیا Mankeur Ndiaye ، همتای سنگالی خود در تهران اعلام کرد با بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل تلفنی گفت‌وگو کرده است.

وی گفت: در این تماس تلفنی بر موضع جمهوری اسلامی ایران درباره نپذیرفتن هیچ پیش شرطی برای حضور در کنفرانس ژنو ۲ تاکید کردم.

وزیر خارجه ایران افزود: اگر دعوت از ایران بدون پیش شرط صورت گیرد جمهوری اسلامی در این مذاکرات شرکت می‌کند.

ظریف همچنین خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا بر این باور بود که حل بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و از کنفرانس ژنو ۱ و ۲ به عنوان راهی برای رسیدن به راه حل سیاسی از طریق تفاهم بین مردم و بدون حضور نیروهای خارجی استقبال کرده است.

سوریه از مارچ ۲۰۱۱ میلادی صحنه خشونت و ناآرامی‌های مرگبار است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، در بحران سوریه بیش از صد هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره و بی‌خانمان شده‌اند.

دبیر کل سازمان ملل روز سه‌شنبه در نشست خود با حسین امیر عبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران در امور آفریقا و عرب، بر لزوم مشارکت ایران در کنفرانس ژنو۲ تاکید کرد.

بان کی‌مون در این نشست که در حاشیه دومین کنفرانس بین‌المللی تعهد بشردوستانه برای سوریه در کویت برگزار شد، گفت: من در مذاکراتم با همه طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی که به نوعی با مساله سوریه مرتبط هستند، بر لزوم مشارکت ایران در کنفرانس بین‌المللی ژنو ۲ تاکید کرده‌ام، چرا که به نظر من ایران یک بازیگر مهم است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *