بانک مرکزی ناتوان از اعتبار بانکنوت های کوچک در شمال کشور

مقام های بانک مرکزی در شمال کشور می گویند که عدم همکاری نهادهای حکومتی، باعث شده که بانکنوت های یک تا پنج افغانیگی در شمال افغانستان اعتبار نداشته باشند و بیش از ۶ میلیون افغانی به همین دلیل نزد آنها راکد مانده است.

بانکنوت های یک تا پنج افغانیگی در شمال افغانستان (بلخ، سمنگان، فاریاب، سرپل و جوزجان) بیشتر از یکسال می شود که از اعتبار بازمانده و شهروندان این ولایت ها در داد و ستد روزمره شان از این بانکنوت ها هیچگونه استفاده ای نمی کنند.

مسوولان بانک مرکزی در شمال کشور می گویند، عدم همکاری نهادهای حکومتی با آنان باعث شده که نتوانند این بانکنوت ها را در بازارهای شمال کشور در گردش بیاورند.

عطاخان اورتاق، مدیر عمومی نماینده گی بانک مرکزی در ولایت بلخ در یک گفتگوی ویژه با خبرگزاری خاورمیانه گفت که از این موضوع به خوبی آگاهی دارند؛ اما چندین باری که از ادارات حکومتی خواستند که در قسمت اعتبار دوباره این بانکنوت ها همکاری کنند، توجهی صورت نگرفته است.

به گفته وی، اکنون در میان مردم باورها بر این است که این بانکنوت ها از اعتبار بازمانده و به همین خاطر هیچ یک از شهروندان شمال کشور در معاملات شان از آن استفاده نمی کنند.

وی بی اعتبار شدن این بانکنوت ها را در اقتصاد کشور زیان بار می داند و از مسوولان حکومتی می خواهد که آنان را در زمینه به گردش در آوردن دوباره این بانکنوت ها همکاری نمایند.

اسدالله یکتن از باشنده گان ولایت بلخ به خاورمیانه گفت :«ناچل شدن پول های یک، دو و پنج افغانی، مشکلات زیادی برای ما داشته، وقتی که می خواهیم در بدل این پول ها معامله کنیم، دوکانداران و حتی صرافان این پول ها را نمی گیرند.»

محمد امیر یکی از صرافان شهر مزارشریف می گوید، با آنکه بیشتر از یکسال می گذرد؛ بانکنوت های یک تا پنج افغانیگی اعتبار ندارد و تا هنوز علت این کار مشخص نیست.

به گفته این صراف، افراد زیادی را می شناسد که مبلغ هنگفتی از این بانکنوت ها را با خود دارند؛ ولی بنابر بی اعتبار بودن آن در بازارها در نزدشان باقی مانده است.

اما رئیس نماینده گی بانک مرکزی در شمال کشور می گوید؛ افرادی که از این بانکنوت ها را داشته باشند، می توانند با مراجعه کردن به این بانک، پول های شان را با بانکنوت های دیگر تبادله نمایند.

اورتاق علاوه کرد که عدم اعتبار بانکنوت های یک تا پنج افغانیگی غیر قانونی است و تا کنون هیچ سندی در قسمت از بی اعتباری آن از سوی مقام ها در مرکز کشور صادر نشده است.

این در حالی است که پول در کنار آثار باستانی و فرهنگ یک کشور بعنوان هویت ملی پنداشته می شود و عدم اعتبار آن، می تواند ضربه سنگینی بر هویت کشور وارد کند.

به اساس معلومات مسوولان بانک مرکزی در بلخ، هم اکنون نزدیک به ۶ میلیون افغانی بانکنوت های یک تا پنج افغانیگی در این بانک موجود است و در صورت گردش دوباره آن در بازار، می توانند نیازمندی مردم را از این پول مرفوع سازند.

گفتنی است که این روند تنها در ولایتهای شمالی کشور نه، بلکه در شماری از ولایت های دیگر کشور نیز بانکنوت های یک تا پنج افغانی، فاقد اعتبار است و در بازارهای این ولایت ها هیچ داد و ستدی با این بانکنوت ها صورت نمی گیرد.

محراب الدین ابراهیمی

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *