بانکی مون در انتظار یافته های گزارش بازرسان از سوریه

فرهان حق، سخنگوی سازمان ملل متحداعلام کرده که گزارش رسمی بازرسان در باره عملیات شیبمیایی در سوریه هنوز به دست دبیرکل این سازمان نرسیده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، آقای بان کی‌مون سرمنشی ملل متحدبا آکه سلستروم٬ سرپرست سوئدی بازرسان در تماس نزدیک بوده و از او خواسته که فرآیند بررسی‌ها را تسریع کنند تا نتایج نهایی زودتر منتشر شود.

دیپلمات‌های سازمان ملل به شرط پنهان ماندن هویت واقعی خود با توجه به حساسیت موضوع٬ به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که سرپرست بازرسان سازمان ملل قرار است در روزهای آتی به نیویورک سفر کند و بان کی‌مون را مستقیما در جریان آخرین یافته‌های تیم خود قرار دهد.

با این حال سفیر فرانسه در سازمان ملل گفته است که روز دوشنبه هفته جاری ۲۵ سنبله قرار است بان کی‌مون یافته‌های گزارش بازرسان سازمان ملل را در اختیار اعضای شورای امنیت قرار دهد.

با این حال قرار است با تمام رایزنی ها و تلاش های ملل متحد، روز دوشنبه همین هفته نتایج بازرسی سازمان ملل در سوریه اعلام شود، بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل در تازه ترین اظهاراتش در پیوند با بحران سوریه از استفاده مواد شیمیاوی در جریانهای درگیری های داخلی در حومه دمشق سخن گفته است.

وی در یک قسمت از سخنانش تاکید کرده که بازرسان و متخصصان سازمان ملل در گزارش خود پیرامون وقایع سوریه٬ استفاده از تسلیحات شیمیایی در  حومه دمشق را تایید خواهند کرد.

گزارش رسمی بازرسان درباره این حملات شیمیایی که در نتیجه آن بیش از ۱۴۰۰ نفر کشته شدند٬ احتمالا اواسط هفته جاری منتشر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که گزارش بازرسان این سازمان قانع‌کننده خواهد بود٬ اما گفت که پیش از دریافت گزارش رسمی نمی‌تواند در محافل عمومی جزئیات بیشتری درباره آن ارائه کند. بان کی‌مون همچنین درباره این‌که مسئولیت این حملات بر عهده کیست اظهار نظری نکرده است .

او گفته که رژیم بشار اسد جنایت‌های بسیاری علیه بشریت مرتکب شده است. دولت سوریه و مخالفانش از زمان وقوع این حملات یکدیگر را به طرح‌ریزی و اجرای آن متهم می‌کنند٬ اما امریکا و متحدانش می‌گویند شواهدی در دست دارند که نشان می‌دهد دولت سوریه مسئول اجرای این حملات مرگ‌بار است.

روسیه اعلام کرده که شواهد امریکا درباره نقش دولت بشار اسد در این حملات شیمیایی٬ برای مقامات کرملین قانع‌کننده نبوده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *