بانوی بغلانی لقب ممتاز ترین مادر را در افغانستان کسب کرد

منتمنتبانوی ۵۶ ساله بغلانی نخستین زنی است که پس از سه دهه کار و تلاش در عرصه های معارف و حقوق زنان از سوی وزارت امور زنان کشور لقب ممتازترین مادر را در سطح افغانستان کسب کرد.

نفس جهید زنی که سالهای زیادی از عمرش را صرف راه تعلیم و تربیه اولاد وطن و فعالیت در راستای تأمین حقوق زنان سپری کرده است. طی محفلی در ولایت بغلان از سوی ریاست امور زنان این ولایت از کارکردهایش قدردانی بعمل آمده و این دست آوردش از سوی باشنده گان بغلان گرامی داشت شد.

خدیجه یقین ریس امور زنان ولایت بغلان که درین محفل گرامی داشت سخن می زد گفت: این لقب(ممتاز مادر کشور) بر اساس کارنامه های خوب و خدمات شایسته خانم جهید برایش داده شده است.

به گفته ریس امور زنان بغلان خانم جهید بر علاوه تدریس، نخستین بنیانگذار دانشگاه و ریاست امور زنان این ولایت نیز می باشد.

نفس جهید از جمله معلمان طبقه اناث است در بدترین شرایطی که در افغانستان حاکم بود، به تدریس پرداخت و دروازه دانشگاه بغلان را بر روی دانش آموزان باز نگه داشت.

والی بغلان نیز با ستایش از کارکردهای این بانوی بغلانی وی را صدای عدالتخواهی و مادر مهربان خطاب کرد.

” این زن بلند همت بود که در شرایط سختی که نبرد سیاه منطقه افغانستان را به چالش مواجه ساخته بود در مقابل مشکلات ایستاده گی کرد و صدای عدالتخواهی اش را بلند نگهداشت، این زن قهرمان و این مادر شجاع با سربلندی با پذیزفتن تمام رنج ها برای تعلیم و تربیه و آموزش فرزندان این وطن تلاش کرد”.

والی بغلان تاکید کرد که برای فراهم سازی زمینه بهتر تحصیل و رشد ظرفیت زنان درین ولایت تلاش می کند.

نفس جهید به سویه لیسانس از دانشگاه کابل فارغ گردیده و به زبان دری شعر نیز می سراید، او یکتن از زنان سخنور ولایت بغلان به حساب می آید و به صفت ریس تشکیلات شورای سراسری زنان افغانستان، ریس عمومی پرورشگاه های افغانستان، مشاور شورای زنان شمال، ریس تربیه معلم بغلان، ریس امور زنان بغلان و ریس دانشگاه بغلان ایفای وظیفه کرده و فعالیت های زیادی نیز در راستای دفاع از حقوق زنان نیز داشته است.

Author

About Author