بامیان به عنوان پایتخت فرهنگی سازمان سارک معرفی شد

ولایت بامیان افغانستان به عنوان پایتخت فرهنگی سازمان “سارک” رسما معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، دها تن از مقامات عالی رتبه دولتی و نمایندگان مجلس در مراسم معرفی بامیان به عنوان پایتخت فرهنگی سازمان سارک، روز جمعه (۱۵ جوزا) به ولایت سفر کردند.

استاد محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی حکومت در این مراسم از سازمان ملل خواست تا جلو تخریب ارزش های فرهنگی را بگیرد و نگذارد گروه های افراطی مانند داعش و طالبان بیشتر از این اماکن و ارزش های فرهنگی را نابود کنند.

آقای محقق گفت که با رشد افراطیت ارزش های فرهنگی دنیا با خطر جدی روبروست و کسانی که دیروز شاهکارهای تمدن بامیان را نابود کردند امروز، ارزش های فرهنگی را در سایر نقاط جهان از بین می برند.

گفتنی است گروه طالبان در سال ۲۰۰۱ پیکر عظیم بودا در مرکز ولایت بامیان را تخریب کردند که با عکس العمل تندی کشورهای دنیا مواجه شد.

در همین حال معاون دوم ریاست اجرایی حکومت از جامعه جهانی خواسته است که در برابر تروریسم که به هیچ چیزی حتی به ارزش های فرهنگی و تاریخی ملت ها احترام قابل نیستند، به شکل مشترک مبارزه کنند.

گروه تروریستی داعش، دست به تخریب اماکن تاریخی در سوریه و عراق زده و ده ها ارزش فرهنگی را در این کشورها را نابود کرده است.

افراد این گروه تروریستی علاوه بر تخریب اماکن و بناهای تاریخی، برخی از مساجد و اماکن مقدس اسلامی را نیز ازبین بردند.

محمد محقق، داعش را یک گروه “مشکوک” خواند و گفت که این گروه ضد بشریت و ارزش های تاریخی است.

او گفت: “در این اواخر گروه مشکوکی بنام داعش آمده، اینها سرمایه خود را از کجا تامین می کنند؟ نفت تحت تسلط خود را کجا می فروشند؟ این نشان می دهد که برخی کشورها از تروریسم استفاده ابزاری می کنند من از این کشورها نام نمی برم اما وجدان بیدار جهانیان می دانند که تروریسم از کجا آب می خورد و تقویت می شود.

Author

About Author