بازی فوتبال در کمیسیون های انتخاباتی افغانستان؛ دور دوم در راه است؟

کمیسیون مستقل شکایت های انتخاباتی سرانجام و بعد از هفته ها، فیصله اش در مورد شکایات و تخطی های انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد؛ اما به هیچ عنوان سرنوشت انتخابات را مشخص نکرده و رسیدگی کارها را به کمیسیون انتخابات سپرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، زهره بیان شینواری، رئیس کمیسیون شکایت های انتخاباتی در نشست خبری امروز (۱۶دلو) اظهار داشت که، آرای مربوط به یک هزار و ۴۳۹ محل رای‌ دهی مربوط به ۳۰۰ هزار رای مورد مناقشه به صورت نمونه ‌ای به تفتیش ویژه و آرای ۲۹۸ محل دیگر به تفتیش مجدد راجع شده است.

وی اظهار داشت که بنا بر تصمیم گرفته شده، ۱۰ درصد از محلات رای ‌دهی مربوط به ۱۳۷ هزار و ۶۳۰ رای مشکوک که شامل ۳۰۹ محل است، به تفتیش ویژه راجع می ‌شود.

بانو شینواری افزود؛ در صورتی که ۶۵ درصد از این محلات رای ‌دهی در نتیجه تفتیش ویژه، معیارهایی چون داشتن معلومات بایومتریکی، ژورنال و ریزلت ‌شیت معتبر روز انتخابات را داشته باشد، به تمام ۱۳۷ و ۶۳۰ رای مشکوک اعتبار داده می ‌شود.

بر اساس فیصله کمیسیون شکایت های انتخاباتی، اگر ۳۵ درصد آرای محلات تفتیش شده این معیارات را تکمیل نکند، تمامی ۱۳۷ هزار و ۶۳۰ رای مشکوک به تفتیش ویژه راجع خواهد شد.

در پایان رهبری و اعضای کمیسیون شکایت های انتخاباتی اعلام کردند که بررسی های لازم برای تصامیم دیگر نیز به کمیسیون شکایت های انتخاباتی ارتباط دارد که برای این امر نیز به مدت زمان دیگری نیاز است.

در عین حال، دسته انتخاباتی «ثبات و همگرایی» به رهبری داکتر عبدالله عبدالله می گوید؛ آنچه کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت، به صورت روشن معلوم کرد که ۲۷۶۴۱ رای بدون بایومتریک که از طریق اعتبار یافتن ۲۹۸ محل که کاملاً معلومات بایومتریک نداشتند، وارد نتیجه ابتدایی شده بود، باطل شد.

نوررحمان اخلاقی عضو این دسته انتخاباتی می گوید که همچنان ۱۴۴۶۲ رای که در تفاوت ۶ رای و بالاتر از ۶ رای از سقف بایومتریک، در ۳۳۶ محل وجود داشت،‌ نیز باطل شد و به «دور دوم» رفتن انتخابات قطعی گردید.

به باور وی، رفتن انتخابات به دور دوم قطعی شد و امکان دارد کمیسیون انتخابات زمان بیشتری را برای اعلام این روند هدر دهد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *