بازی جدید امریکا در افغانستان

با گذشت بیش از نوزده سال که امریکا با حمایت و پشتیبانی کشورهای متحدش به افغانستان لشکرکشی کرد تا به خواست خودشان طالبان مسلح را از بین ببرد؛ حالا بازی جدیدی در افغانستان در شُرُف آغاز است.

امریکا بعد از ۱۹ سال و با مصارف هنگفت، در یک «شکست» نظامی با گروهی که برای نابودی اش آمده بود، مذاکره کرده و بعد از نزدیک به یک سال گفتگو، موافقنامه صلح امضا کرد.

اما این توافقنامه و اقدامات اخیر در افغانستان به ویژه در مناطق «هزاره» نشین، پرده از برنامه و بازی جدید امریکا در افغانستان برخواهد داشت.

بر همه گان مشخص است که هزاره های افغانستان در هیچ کدام از جنگ ها نقش نداشته و مرد و زن آن به فکر «صلح» هستند تا به فکر نبرد و جنگ باشند.

با این حال، نوعی جنگ تحمیلی بالای مردم هزاره در سال های اخیر اتفاق افتاده است، جنگ در شمال، مناطق هزاره جات، حملات مرگباری که گروه تروریستی داعش مسوولیت آنها را به عهده گرفت، نشان از این جنگ تحمیلی ای دارد که «هزاره» قربانی اول آن بوده است.

حمله امروز (۲۳ثور) بر شفاخانه ای که بیشتر زنان باردار و نوزادان تازه به دنیا آمده قربانی آن بود، حمله بر مرکز آموزشی «موعود»، حمله بر هواداران «جنبش روشنایی»، قتل عام های هدفمند از جمله این موارد است که به صورت مشخص، هزاره ها را هدف قرار داده است.

مسوولیت گرفتن داعش در حملاتی که هدف آن هزاره ها بوده است، گمانه زنی ها برای برنامه سیاسی امریکا را تقویت می بخشد؛ اینکه ذهنیت انتقال «فاطمیون» از جنگ سوریه به افغانستان ایجاد شود.

به زعم امریکا، فاطمیون به شدت در برابر داعش در سوریه نبرد کرده و حتی قربانی های زیادی نیز داده است و اگر بتواند میدان نبرد در هزاره جات را از طریق این گروه تقویت بخشد، فاطمیون برای دفاع از مردم شان میدان نبردشان را تغییر خواهند داد.

امریکا اگر بتواند در این برنامه (آوردن فاطمیون از سوریه به افغانستان) موفق شود، به نوعی بار جنگ «سوریه» را از دوشش برداشته می بیند و به راحتی به فکر عملی کردن برنامه های دیگرش خواهد بود.

فراموش نکنیم که ذهنیت آمدن و حضور «فاطمیون» چندی پیش در یک برنامه ریزی شده دقیق با اعلانات تجاری از سوی برخی رسانه ها «کلید» خورد.

در این اعلانات به صورت هدفمند، بیرق لشکر فاطمیون در کنار بیرق گروه تروریستی داعش نمایش داده می شد؛ در حالی که حضور داعش در افغانستان ثابت شده؛ اما هیچ سندی مبنی بر حضور فاطمیون در کشور دیده نمی شود.

این آغاز و برنامه هایی برای برنامه جدید امریکا در افغانستانِ «پسا طالبان» است.

نکته ای که گمانه زنی های مبنی بر برنامه امریکا را به یقین نزدیک می کند، گزارش های تائید ناشده ای است که واشنگتن فهرست و مشخصات قربانیان مردم هزاره در حمله های اخیر طالبان در شمال کشور را خواسته است.

گفته می شود که این اقدام برای شناسایی اعضای احتمالی فاطمیون در نبردهای اخیر مردم هزاره با طالبان و دیگر مخالفان است تا اینکه امریکا بخواهد برای خانواده های آنها در مناطق مرکزی، کمک اهدا کند.

به هر صورت، برنامه جدید امریکا، تقویت «جنگ تحمیلی» بر هزاره هایی است که بیشتر قربانی صلح، علم و دانش شده اند تا پای این قوم را به جنگی ناخواسته بکشاند و در عملی کردن برنامه های خود موفق شود.

هرچند که این قوم بیشتر از همه به فکر علم، تعلیم، دانش، صلح و آرامش است و این رویکردش را بارها و بارها در طول سال های حیات افغانستان نشان داده است.

فرهاد تابش؛ فعال مدنی و نویسنده

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *