بازگشت شورشیان طالب به گفتگوهای صلح

taliban-fighterیک هفته پس از سفر هیات سه نفره دفتر سیاسی شورشیان طالب به اسلام آباد، اکنون از احتمال بازگشت بدنه اصلی شورشیان به رهبری ملا اختر منصور به مذاکرات صلح با دولت کابل خبر داده می شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، هفته گذشته هیات سه نفر دفتر سیاسی شورشیان طالب در قطر به پاکستان سفر کرده و این سفر از سوی شورشیان نیز تائید شده و هدف آن نیز رسیده گی به وضعیت مهاجران افغانستان در پاکستان و رایزنی برای فراهم کردن زمینه آزادی برخی زندانیان از جمله ملا برادر اعلام شده بود.

اما حالا گزارشها حاکی از تمایلات شورشیان طالب به رهبری ملااختر منصور به گفتگوهای صلح با دولت کابل است و گفته می شود که زمینه سازی برای این روند نیز در سفر هفته گذشته هیات شورشیان به اسلام آباد روی دست گرفته شده بود.

روزنامه اکسپرس تریبیون پاکستان که تحولات مربوط به شورشیان طالب را نسبتا دقیق دنبال می کند، آورده است که در جریان سفر هفته گذشته هیات، گفت و گوهایی میان آنها و برخی مقام های پاکستان انجام شده و با وجود تشدید خشونت ها در کابل، بدنه اصلی طالبان تحت رهبری ملا اختر منصور پذیرفته است تا به روند مذاکرات صلح با دولت بازگردد.

در این گزارش آمده است که در جریان دیدارهای هفته گذشته شورشیان طالب با مقام های پاکستان، نماینده دولت چین نیز حضور داشته است.

مقام های پاکستان و چین ضمن تلاش برای جلب رضایت شورشیان برای بازگشت به مذاکرات صلح، از این گروه خواسته اند دست به اقدامات خشونت آمیز در افغانستان نزند.

دور اول مذاکرات مستقیم صلح میان دولت کابل و شورشیان طالب در تابستان سال گذشته به میزبانی اسلام آباد آغاز شد؛ اما بعد از مدت کوتاهی و اعلام خبر ناگهانی مرگ ملا عمر رهبر سابق شورشیان، روند مذاکرات صلح متوقف شد.

به همین منظور، مذاکرات چهار جانبه با حضور نماینده گان افغانستان، چین، امریکا و پاکستان از سال گذشته چهار نشست عمده را برگزار کرده و تلاش های زیادی برای فراهم کردن زمینه از سر گیری مذاکرات صلح افغانستان انجام داده بودند که این نشست ها تاکنون هیچ نتیجه ملموسی به دنبال نداشته است.

این در حالی است که بعد از حمله سه شنبه کابل، موضع کابل در قبال اسلام آباد و شورشیان طالب نیز تغییر کرده و رنگ جدی تری به خود گرفت که حال به نظر می رسد این موضع گیری جدید، مقام های اسلام آباد را به تلاش بیشتر برای جلوگیری از بدنامی واداشته است.

Author

About Author