بازرسان تسلیحات شیمیایی دوباره وارد سوریه شد

تازه ترین گزارشها  در پیوند با بحران  سوریه حاکی از آن است  که بازرسان  شیمیایی  سازمان ملل برای بار دوم  وارد دمشق شدندحدودا یک ماه پیش در پی حمله شیمایی در حومه دمشق بیش از ۱۴۰۰ تن کشته شد ه است .

به گزارش خبر گزاری خاور میانه یک منبع آگاه فاش کرده است  که گروه کارشناسان تسیلحات شیمیایی سازمان ملل در مسیر بازگشت به سوریه برای تحقیقات بیشتر در خصوص استفاده از این سلاح ها در سوریه، وارد بیروت در لبنان  شده اند.

قرار است این گروه به ریاست «آکه سلستروم» حدود ۱۴ بار استفاده احتمالی از تسیلحات شیمیایی را در درگیری های داخلی سی ماهه سوریه بررسی کند.

گروه کارشناسان تسلیحات شیمیایی سازمان ملل ماه پیش به سوریه رفت و شانزدهم سپتامبر نتایج بخشی از تحقیقات خود را ارائه کرد. به موجب این گزارش در جنگ سوریه از مقادیر گسترده تسلیحات شیمیایی استفاده شده است.

طبق این گزارش، مدرک آشکاری وجود دارد که نشان می دهد بیست و یکم اوت در منطقه غوطه شرقی در حومه دمشق از گاز سارین برای حمله استفاده شده است.

سلستروم تصریح کرد این گزارش صرفاً گزارشی موقت است و اتهامات مطرح شده دیگر نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی اوایل این ماه در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت : « اتهامات دیگری نیز علیه هر دو طرف درگیری در سوریه مطرح و به دبیر کل سازمان ملل ارائه شده است که مربوط به ماه مارس است».

وی گفت : « ۱۳ یا ۱۴ اتهام » مبنی بر استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه مطرح شده است که « باید مورد تحقیق قرار گیرد».

وی گفت گروه تسلیحات شیمیایی سازمان ملل امیدوار است بتواند گزارش نهایی خود را درباره همه اتهامات مطرح شده « إحتمالاً تا پایان ماه اکتبر» ارائه کند.

حمله شیمیایی بیست و یکم اوت – که مخالفان سوری و برخی کشورها رژیم سوریه را مسئول آن می دانند- واشنگتن را وادار به تهدید درباره اقدام نظامی علیه سوریه کرد.

دولت سوریه استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه مردم خود را رد و با طرح آمریکا و روسیه برای تحویل تسلیحات شیمیایی خود به منظور نابودی کامل موافقت کرده است.

این توافقنامه موجب تعلیق تصمیم آمریکا برای حمله به سوریه شد، اما روسیه که متحد سوریه است هنوز با انگلیس ، فرانسه و آمریکا بر سر مضمون قطعنامه سازمان ملل برای تضمین اجرای این توافقنامه اختلاف نظر دارد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *