بازار پر رونق نخستین رستورانت بانوان در شهر پلخمری

با آنکه هنوز زنان در جامعه افغانی کمتر توانسته‌اند در فعالیت‌های اجتماعی سهیم شوند و خود ایجادگر یک مکانی تجاری باشند؛ اما در شهر پلخمری رستورانتی بنام «رستورانت بانوان افغان» با هزینه شخصی شماری از بانوان آغاز به فعالیت کرده و قناعت مشتریانش را بدست آورده است.

رستورانت بانوان افغان که حدود دو ماه پیش به فعالیت آغاز کرده است؛ حالا به یکی از رستورانت‌های مزدحم شهر پلخمری مبدل شده است و روزانه ده‌ها زن و مرد برای صرف غذا به آن مراجعه می‌کنند.

وحیده محسنی یکی از بانوانی که در ایجاد این رستورانت سهم دارد، با ابراز خرسندی از فعالیت‌های‌شان، هدف از ایجاد این رستورانت و کارخانه تولیدی مواد غذایی را اشتغال‌زایی برای بانوان بی‌بضاعت و کودکان خیابانی عنوان می‌کند.

بانو محسنی به خبرگزاری خاورمیانه می‌گوید، هم‌اکنون حدود ۲۰ زن بی‌بضاعت در بخش تهیه غذا با آنها کار می‌کنند و مزد بدست می‌آورند.

وی اظهار داشت که رستورانت همراه با یک کارخانه تولید مواد غذایی را به هزینه ۵۰۰ هزار افغانی ایجاد کرده و غذاهایی که هم اکنون تولید و به فروش می‌رسانند؛ شامل کیک، کلچه، سمبوسه بوده و در رستورانت برای مهمانان غذاهایی مانند، بریانی، منتو، پیتزا و سوپ تهیه می‌کنند.

در عین حال مشتریان این رستورانت و کارخانه تولیدی مواد غذایی نیز از کیفیت بلند و صحی بودن غذا ابراز رضایت‌مندی می‌نمایند و بانوانی که برای صرف غذا می‌آیند نیز فضای آن را برای خانواده‌ها می‌دانند.

سهیلا یکی از کسانیکه برای صرف غذا آمده می‌گوید، غذای این رستورانت در کنار اینکه پاک و صحی است، طبیعی بودن آن بر لذتش افزوده است.

بیشتر مراجعین رستورانت بانوان افغان را دختران و پسران جوان تشکیل می‌دهند، آنان می‌گویند، بخاطر اینکه غذای رستورانت تمام نشود؛ پیشاپیش به خدمات زنگ می‌زنند و غذای دلخواه‌شان را فرمایش می‌دهند.

رستورانت بانوان افغان کمتر ظرفیت پذیرش شمار زیادی از مشتریانش را دارد به همین دلیل مسوولان آن می‌گویند به زودی رستورانت را انکشاف خواهند داد.

گفتنی است که در کنار ایجاد اشتغال برای ۲۰ تن در بخش پخت و پز، رستورانت بانوان افغان چند تن از پسران نوجوان را نیز در قسمت پذیرش از مهمانان مصروف به کار کرده است.

محراب الدین ابراهیمی ـ خبرنگار زون شمال

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *