باج‌گیری دزدان مسلح با لباس نظامی در کندز

دزدان مسلح با استفاده از لباس نظامی در شاهراه کندز – تخار اموال مردم را به سرقت می‌برند و حتی آنان در نزدیکی پوسته‌های امنیتی نیز می‌توانند با خیال راحت باج‌گیری کنند.

مسافران و راننده‌گان لین کندز – تخار می‌گویند، بر علاوه تهدیدات جدی امنیتی که از سوی طالبان مسلح در این شاهراه وجود دارد، دزدان مسلح نظامی‌پوش نیز به درد سر بزرگ دیگری برای آنان مبدل شده‌ است.

خالد باشنده شهر کندز که دو روز پیش در این مسیر دارایی‌اش از سوی دزدان مسلح نظامی‌پوش به سرقت رفته است؛ می‌گوید :«در این مسیر هیچ تضمینی وجود ندارد که تا منزل مقصود امنیت داشته باشی.»

او که همسفر من (خبرنگار خاورمیانه) بود، وقتی از منطقه «دکان آدم خان» گذشتیم، مسجدی را با اشاره دستانش نشان داد و گفت :«همینجه ما را ایستاد کدن، لباس نظامی داشتن و در یک موتر کرولا سوار بودن، تقریباً ده موتر را ایستاد کدن، جیب همه را تلاشی کدن و کل چیز ما را گرفتن.»

او که خودش نیز سرباز اردوی ملی است و موبایل، ساعت دستی و ۲۱هزار افغانی‌اش را دزدان برده‌اند؛ می‌گوید، حالا خیلی ترسیده است و حتی در خانه هم احساس آرامش نمی‌کند.

تا هنوز قصه و درد دل خالد تمام نشده بود که بغض راننده که ما را در موترش حمل می‌کرد ترکید، او که چندی پیش از نزد دزدان در داخل شهر کندز زنده خلاص شده است، خالد را مخاطب قرار داده گفت :«همی که زنده استی خدای‌ته شُکر بکش، ببین موتر مره بردن خودم زنده بودم باز صاحب موتر شدم.»

در مقابل سوال من عصبانی شد و گفت :«کدام دولت، اینی ورق را برم دادن که پیشم باشه.»

او که دو ماه پیش از سوی یک جوان موترش کرایه گرفته می‌شود و زمانی‌که بخاطر گرفتن سواری در یکی از کوچه‌های شهر می‌رود، دو همکار دیگر این سارق وی را می‌بندند و موترش را که حدود چهار هزار دالر ارزش داشت، با خود می‌برند و خودش هم به سختی از مرگ نجات می‌یابد.

در میان قصه‌های آنان تماشای پوسته‌ها و خانه‌های آتش گرفته و ویران‌شده در کنار شاهراه وحشتناک است و هر مسافری را به وحشت می‌اندازد.

حدود چهار پوسته امنیتی در مربوطات ولسوالی خان‌آباد ویران شده‌ است و در آن سربازان امنیتی حضور ندارند، به گفته راننده همراه ما، این نقاط خطرناکترین جاهایی است که در آن چندین سرباز کشته شده‌اند و مجبور شدند این پوسته‌ها را ترک کنند.

از سوی هم اعضای شورای ولایتی کندز، این نگرانی مردم را تائید می‌کنند و از شکننده بودن اوضاع امنیتی این ولایت نگران هستند.

غلام ربانی ربانی، عضو شورای ولایتی کندز به خبرگزاری خاورمیانه گفت، شاهراه ولسوالی خان‌آباد ـ علی‌آباد از بدترین گذرگاه‌هایی است که همواره از مردم و نیروهای امنیتی قربانی می‌گیرد.

ربانی می‌گوید، حضور گسترده طالبان مسلح و دزدان به شدت امنیت را در کندز به چالش کشیده و تا کنون راه‌حل مناسبی برای مهار این وضعیت از سوی حکومت سنجیده نشده است.

از جانب دیگر بر افراشته بودن بیرق سفید رنگ طالبان مسلح در کنار شاهراه کندز – تخار، وحشت بیشتری به‌بار می‌آورد.

این در حالی است که گفته می‌شود، عملیات شب هنگام هوایی نظامیان در کندز ادامه دارد و در یک‌ماه اخیر ده‌ها طالب مسلح کشته شده‌اند.

محراب الدین ابراهیمی – کندز

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *