ایران و شش قدرت جهانی به توافق رسیدند

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران می‌گوید ایران و گروه ۱+۵ پس از چند روز گفت‌وگوهای فشرده در ژنو بر سر برنامه انرژی هسته‌ای تهران سر انجام به توافق رسیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ، نشست وزرای خارجه ایالات متحده از روز چهارشنبه ۲۹ عقرب با حضور وزرای خارجه ایران، امریکا، روسیه،‌ انگلستان، فرانسه، آلمان، قائم مقام وزیر خارجه چین و کاترین اشتون در شهر ژنو کشور سویس برگزار شد، دراین نشست همه ای کشورهای اشتراک به تفاهماتی رسیدن اما کشور اسرائیل و عربستان سعودی با این موافقت عکس العمل منفی نشان داده است.

وزیر امور خارجه ایران افزود با حصول این توافق، بحران هسته‌ای در حال فروکش کردن است.

خبر این توافق در نخستین ساعات روز یک‌شنبه (۳ قوس) پس از پنج روز گفت‌وگوهای فشرده بین کشور ایران و امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به عنوان پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به اضافه آلمان اعلام شد.

قرار بود این گفت‌وگوها روز جمعه به پایان برسد، اما این توافق پس از پنج روز گفت‌وگو حاصل شد، بر اساس این توافق، ایران می‌تواند به فعالیت‌های هسته‌ای خود در سایت‌های اراک، فردو و نطنز ادامه دهد.

به گفته وزارت امور خارجه ایران، بر اساس توافق به دست آمده، تحریم‌های بیشتر علیه ایران به دلیل برنامه انرژی هسته‌ای این کشور اعمال نخواهد شد.

بر اساس این توافق، ایران به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵ می‌تواند به ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دالر دارایی‌های خود دسترسی داشته خواهد داشت.

سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، گفت این توافق حق هسته‌ای ایران را به رسمیت میشناسد، پیشتر وی گفته بود اگر حق غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته نشود، تهران هیچ توافقی را نمی‌پذیرد.

این توافق در سومین دور مذاکرات ایران با شش قدرت جهانی از زمان آغاز دوره ریاست جمهوری حسن روحانی در ماه آگوست حاصل شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *