ایران صدور ویزای مسافرتی را برای افغانها افزایش می دهد

مقام‌ها در وزارت امور خارجه افغانستان از سهولت ویزا بین تهران – کابل خبرداده تاکید می‌کند که این دو کشور همسایه توافق کرده که ورود و خروج مسافرین غیر قانونی را کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، جانان موسی‌زی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (۱۰ قوس) در نشست هفتگی اش با خبرنگاران در کابل گفت: وزرای خارجه دو کشور افغانستان و جمهوری اسلامی ایران در حاشیه بیست و یکمین نشست سازمان همکاری های اقتصادی (ایکو) در تهران تاکید کرده اند که بازگشت مهاجرین افغان به افغانستان براساس قاعده و مقررات صورت گیرد.

 ضرار احمد عثمانی سرپرست وزارت امورخاجه کشورمان  که در بیست و یکمین نشست وزرای خارجه کشور عضو ایکو در تهران اشتراک کرده بود در حاشیه آن با مقامات کشور های مختلف دیدار و گفتگو نموده است.

به گفته ی موسی زی، آقای عثمانی در دیدار با مقامات ایرانی، در مورد وضعیت مهاجرین افغان در ایران و تقویت همکاری های دو جانبه صحبت نموده است.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت که آقای عثمانی و مقامات ایرانی در این دیدار در مورد خروج مهاجرین افغان در چارچوب قانون و قاعده مشخص و به صورت، ارادی، عزتمند و دواطلبانه گفتگو کرده اند.

موسی زی خاطرنشان ساخت که مقامات ایرانی وعده داده اند که به خاطر جلوگیری از ورود غیرقانونی افغان ها به خاک ایران، صدور ویزای این کشور را به طور گسترده افزایش خواهند داد.

وی همچنین، از دیدار آقای مقبل با سایر مقامات کشورهای اشتراک کننده خبر داده و گفت که طرفین در این دیدار پیرامون راه ترانزیتی شمال با همدیگر بحث های خوب و مفیدی داشته اند.

این مقام وزارت خارجه افزود که در مورد تکمیل و بهره برداری راه ترانزیتی شمال، تمام کشورهای ذیدخل موافق بوده و اراده سیاسی و وحدت نظر کامل میان آنان وجود دارد.

وی همچنین از انتخاب افغانستان به ریاست برنامه ویژه ملل متحد برای اقتصاد کشورهای آسیای میانه، در سال ۲۰۱۴ میلادی خبر داد.

گفتنی است که سازمان همکاری های اقتصادی (ایکو) یک سازمان اقتصادی منطقه ای است که سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان در سال ۱۳۴۱ آن را پایه گذاری کردند که بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، افغانستان، جمهوری آذربایجان، تاجیکستان، ازبکستان، قرغیزستان، ترکمنستان و قزاقستان نیز به آن پیوستند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *