ایران آماده همکاری های معدنی با افغانستان است

^D2016A96B31EF02B9D82D58CEA9049F9246C5E45DD248578E4^pimgpsh_fullsize_distrمقام های مسوول در وزارت صنعت و معدن تجارت جمهوری اسلامی ایران در یک نشست مشترک با وزیر معادن و پطرولیم افغانستان، آمادگی کشورش را برای همکاری های معدنی با افغانستان اعلام کرده اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، نشستی میان معاون وزیر صنعت، معدن تجارت ایران و وزیر معادن و پطرولیم افغانستان به منظور همکاری های دوجانبه در حوزه معدن در تهران برگزار شد.

مهدی کرباسیان رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) ایران در این نشست به ظرفیت های همکاری دو طرف اشاره کرد و گفت: روابط ما و افغانستان خوشبختانه در مقطع فعلی بسیار صمیمی و قوی است.

وی گفت: دولت ایران علاقه دارد همه ظرفیت هایی که در کشورش است، چه از لحاظ تخصص و تجربه و چه از لحاظ امکانات، به کشور افغانستان ارائه کند.

او خاطرنشان کرد که در حوزه اکتشاف، ایران ظرفیت های بسیار خوبی دارد که افغانستان می تواند از این تجربه ها استفاده کند و کار مشترک انجام شود.

کرباسیان به بحث آموزش در حوزه معدن اشاره و تصریح کرد: در باره آموزش، آمادگی داریم که متخصصان و مهندسان ایران در افغانستان دوره های آموزشی برگزار کنند.

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به پیشرفت افغانستان در حوزه ژئوفیزیک هوایی اشاره و اظهار کرد: افغانستان از نظر ژئوفیزیک هوایی از ایران پیشرفته تر است اما برای مرحله حفاری، ایران می تواند همکاری های مشترک با افغانستان داشته باشد.

وی ذخیره معدن سنگ آهن ایران را بالای یک میلیارد تن عنوان کرد و ادامه داد: حوزه سنگان ایران با حوزه سنگان افغانستان مشابه است؛ از این رو می توانیم در این حوزه کار مشترک انجام دهیم و کارخانه های گندله و کنستانتره را در افغانستان ایجاد کنیم تا اشتغال و بهره وری برای افغان ها ایجاد کند.

کرباسیان تاکید کرد: ایران و افغانستان با سرمایه گذاری مشترک می توانند به بازارهای جهانی بیندیشند و مواد معدنی از مرحله اکتشاف، استخراج و فرآوری و ارزش افزوده لازم به مقاصد مختلف صادر کنند.

وی گفت: ایران دارای مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی است که می تواند در زمینه تحقیقات و پژوهش های مواد معدنی به افغانستان کمک کند و آمادگی راه اندازی مرکز مشابه در افغانستان وجود دارد.

همچنین داود شاه صبا وزیر معادن وپطرولیم افغانستان گفت: بهره گیری از تجارب و تخصص برادران ایرانی به ویژه در زمینه تخصص های سازمانهای ایمیدرو و زمین شناسی از اهمیت لازم برخوردار است.

شاه صبا افزود: افغانستان از ذخایر غنی معدنی برخوردار است و تاکنون ۲۵ تا ۳۰ درصد از این ذخایر مطالعه شده، بنابراین می توان از همکاری ایران در این بخش بهره گرفت.

به گفته شاه صبا؛ این کشور بزرگترین ذخایر طلق را دارد بگونه ای که سال گذشته ۴۰۰ هزار تن از این ماده صادر شده، اما زنجیره ارزش آن صفر است که باید برای آن برنامه ریزی کرد.

Author

About Author