ایران، ترکیه و هند آماده کمک رسانی به آسیب دیدگان است

برمکبه دنبال وقوع زلزله به مقیاس ۷. ۷ ریشتر در افغانستان، جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و هندوستان آمادگی خویش را برای کمک به آسیب دیدگان این زلزله در کشور اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ویس برمک وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث گفت که تاکنون ایران، ترکیه و هند آمادگی خویش را برای رساندن کمک ها به آسیب دیدگان افغان اعلام کرده اند.

وی گفت که همه ای آمادگی ها برای رسیدگی به آسیب دیدگان زلزله امروز روی دست گرفته شده است اما مردم آگاه باشند که احتمال پس لرزه های هم وجود دارد.

آقای خاطرنشان کرد که در نشست فوق العاده کمیته حالت اضطرار به ریاست دکتر عبدالله عبدالله عصر امروز، تصمیم گرفته شد تا وزارت های دفاع، داخله و امنیت ملی مشترکا با ارگانهای امداد رسانی کمک به آسیب دیدگان را آغاز نمایند.

به گفته آقای برمک، مرکز زلزله ولسوالی جرم “دره خوستک” بوده است و به علت مختل شدن شبکه های ارتباطی برخی معلومات دیرتر به دست آنها رسیده است.

آقای برمک گفت، ۴۰۰ خانه در بدخشان تخریب شده، همچنین در ولایات تخار، بغلان، قندوز، کابل، غزنی، نورستان، لغمان، پنجشیر، ننگرهار و پروان نیز تعداد زیادی از منازل تخریب شده اند.

به گفته وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث، یازده دانش آموز دختر در “مکتب بی بی هاجره” در ولایت تخار کشته شده و حدود ۴۰ تن دیگر نیز در این ولایت زخمی شده اند.

وی گفت: ۲۵ نفر در ولایت نورستان زخمی و دو نفر کشته شده است، همچنین در پنجشیر ۲۵ خانه تخریب شده و تعدادی زیر آوار مانده اند که امداد رسانان تلاش برای بیرون آوردن آنها را آغاز کرده اند.

او علاوه کرد که در ولایت کنر نیز یک نفر کشته و سی تن زخمی شده است و همچنین هفتاد تن در کابل زخمی شده اند که ۱۸ تن آنان را زنان تشکیل می دهند.

به باور وی، لغزش کوهها و رانش زمین باعث بالا رفتن آمار تلفات و خسارات احتمالی در مناطق دور دست و صعب العبور خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد که شاهراه قندوز – تخار در ولسوالی خان آباد به روی ترافیک مسدود است و تلاش برای بازکردن آن ادامه دارد.

Author

About Author