ایجاد شغل برای ۵ هزار مهاجر برگشت کرده از کشورهای همسایه

وزارت احیا و انکشاف دهات اعلام کرد که تطبیق برنامه‌ای را آغاز کرده است که‌ برای پنج هزار مهاجر بازگشت کرده از کشورهای همسایه، زمینه‌ی کار مستقیم فراهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، “انجنیر نصیر احمد درانی” وزیر احیا و انکشاف دهات می‌گوید برای کاهش میزان بی‌کاری در میان مهاجرینی که به کشور عودت کرده‌اند، برای پنج هزار نفر در هشت ولایت، زمینه‌ی کار مستقیم فراهم می‌شود.

وزیر احیا و انکشاف دهات در یک کنفرانس خبری گفت:‌ حکومت افغانستان در اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی پروژه ایجاد شغل برای مهاجران بازگشته به کشور در سکتور قالین را هدف توجه خویش قرار داد و مبلغ ۳۳۵ میلیون افغانی، وجوه مالی به این پروژه اختصاص داد که اکنون برای کاریابی مهاجران بازگشته به مصرف می‌رسد.»

آقای درانی می گویند پروژه‌ی ایجاد شغل برای عودت کرده‌گان، بر بنیاد سابقه‌ کاری وزارت احیا و انکشاف دهات در زمینه‌ی کاریابی برای روستاییان و نیازمندان، از طریق وزارت احیا و انکشاف دهات در چارچوب برنامه‌ ملی انکشاف صنایع روستایی تطبیق می‌شود.

به گفته وی طرح این برنامه در اوایل سال روان میلادی از سوی وزارت احیا و انکشاف دهات ساخته شد،‌ در نظر است تا هشت ولایت (کابل، پروان، بغلان، بلخ، لغمان، ننگرهار، قندهار و هرات) را تحت پوشش قرار دهد.

با تطبیق این پروژه در کنار فراهم‌شدن زمینه‌ کار مستقیم برای پنج هزار عودت کرده، برای ۱۵ هزار عودت‌کرده‌ دیگر به طور غیر مستقیم فرصت‌های شغلی فراهم می‌شود.

او افزود که این پروژه تطبیق‌اش ‌یک سال را در بر می‌گیرد، خدمات اساسی دیگر از قبیل انکشاف صنعت قالین در مرکز و ولایات، ایجاد مراکز پروسس قالین در پنج زون کشور (از بافت تا تولید)، انکشاف و بهبود مهارت‌های کاری عودت‌‌کرده‌گان در سکتور قالین، راه‌اندازی برنامه‌های آموزشی و برنامه‌های ظرفیت‌سازی، ایجاد و تأمین روابط تجارتی میان تولیدکننده‌گان و فروشنده‌گان قالین، توزیع ابزار و وسایل مورد نیاز به متشبثان سکتور قالین، تقویت زنجیره‌ای ارزشی و معرفی هر چه بهتر قالین افغانی در بازار‌های ملی و بین‌المللی از طریق تدویر نمایشگاه‌ها در داخل و خارج از کشور را عرضه خواهد کرد.

براساس آمارهای وزارت مهاجرین در جریان سال ۲۰۱۶ میلادی بیش از ۷۰۰ هزار مهاجر از کشورهای ایران و پاکستان بازگشته‌اند. آنان، بی‌کاری و مشکل‌های اقتصادی را از بزرگ‌تریندشواری خود بعد از بازگشت به افغانستان می‌دانند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *