ایجاد انسجام سیاسی با کشورهای همسایه برای مبارزه با تروریسم، اولویت افغانستان است

وزیر امور خارجه کشور در دیدار با مقام های عالی رتبه ایران، اولویت افغانستان را تلاش برای ایجاد انسجام سیاسی و همکاری با کشورهای همسایه برای مقابله همه جانبه با افراط گرایی و تروریسم دانست.

55556

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، صلاح الدین ربانی در آخرین روز سفر خود به ایران، با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ایران دیدار کرد.

ربانی در دیدار با شمخانی اظهار داشت که در کنار گسترش همکاری ها به ویژه با کشورهای همسایه، اولویت افغانستان مبارزه اساسی با تروریسم و افراط گرایی است.

در عین حال، دبیر شورای عالی امنیت ایران گفت که باید با زمینه های ایجاد و گسترش گروه های تروریستی در منطقه مقابله شود.

شمخانی اظهار داشت که باید با اتخاذ رویکردهای فعال در سطح منطقه و بین الملل با عوامل و زمینه های ایجاد و گسترش گروه های تروریستی از جمله تفکرات داعش ساز و حامیان مالی آن مقابله صورت گیرد.

از سوی دیگر، صلاح الدین ربانی در دیدار با جواد ظریف همتای ایرانی خود، در خصوص تشکیل کمیته آب، لزوم صدور پاسپورت الکترونیکی برای شهروندان افغانستان مقیم ایران، تعرفه گمرکی، قانونمند کردن حضور مهاجرین افغانستان در ایران، تخفیف مجازات و تبادل زندانی ها، مبارزه با جعل اسناد کنسولی، موضوع ترانزیت و مشارکت و همکاری دو کشور در اجلاس های منطقه ای و بین المللی رایزنی و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه کشور بر اهمیت بندر چابهار برای توسعه افغانستان تاکید کرده و گفت :«این بندر قادر خواهد بود نقش بسزایی در توسعه و آبادانی افغانستان ایفاء نماید.»

در همین رابطه، وزیر امور خارجه ایران با اشاره به گسترش پدیده شوم افراط گرایی و تروریسم در منطقه بر ضرورت مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

جواد ظریف گفت :«ما (ایران) اعتقادی به تروریسم خوب و بد نداریم و لازم است با تمام گروه های افراطی و تکفیری مقابله شود.»

به گفته وی، موضوع امنیت برای هر دو کشور از اهمیت خاصی برخوردار است و لازم است طرفین همواره به رایزنی های مستمر خود در این خصوص ادامه دهند.

گفتنی است که سفر صلاح الدین ربانی، وزیر امور خارجه کشور به ایران در راستای تقویت و توسعه مناسبات دو کشور همسایه انجام می شود.

Author

About Author