اگر عربستان کنترل نشود فاجعه‌ای عظیم انسانی در یمن رخ خواهد داد

یکی از مشاوران ارشد «آکسفام» در واکنش به ادامه محاصره یمن، عربستان سعودی را مسئول مرگ هزاران شهروند یمنی عنوان کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، “اسکات پال” مشاور ارشد سیاست انسانی «آکسفام» (یکی از بزرگترین گروه‌های بین المللی امدادرسانی برای ریشه‌کن کردن فقر، گرسنگی و بی‌عدالتی در ۹۸ کشور جهان فعالیت دارد) با انتشار یادداشتی در وب سایت آمریکایی “جاست سکیوریتی” به انتقاد از سیاست های ضد بشری عربستان سعودی در رابطه با یمن پرداخته است.

در این یادداشت که تحت عنوان “تلاش عربستان برای به خفه کردن یمن، هزاران شهروند یمنی را به مرگ محکوم کرده است” آمده است : وقتی بزرگترین بحران انسانی جهان رو به وخیم تر شدن می گذارد، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

پال در این یادداشت افزوده است: همزمان با محاصره مناطق تحت کنترل حوثی ها در یمن و تلاش عربستان برای خفه کردن آن ها، یک فاجعه عظیم پیش روی ما در حال رخ دادن است. امروز جامعه بین الملل با آزمایشی بزرگ رو به رو است تا با اراده جمعی خود مانع از وقوع یک خشونت و بی رحمی گسترده شود. اما گویا نتیجه این آزمایش بجز شکست نیست.

در قسمت دیگر این یاداشت میخوانیم: در صورتی که جامعه بین الملل سریعا در این رابطه دست به کار نشود، به احتمال زیاد ما شاهد ویرانی بی سابقه ای در یمن خواهیم بود؛ سطحی از ویرانی که هیچ یک از ما شاهد آن نبوده ایم. حتی پیش از تشدید محاصره وحشیانه و مرگبار یمن از سوی عربستان سعودی، این کشور شاهد گرسنگی فراگیر و شیوع گسترده وبا بوده است و این موضوع حتی با حمایت ضمنی بین المللی صورت گرفته است. حتی پیش از وقایع اخیر، بیش از ۱۷ میلیون شهروند یمنی نمی دانستند وعده غذایی بعدی شان از کجا تامین خواهد شد و ۷ میلیون نفر از مردم یمن در آستانه قحطی قرار داشته اند.

پال در مورد بیماری بیماری وبار در این یادداشت ذکر کرده است که در سال ۲۰۱۷ بیش از ۹۲۸ هزار مورد مشکوک به بیماری وبا در یمن مشاهده شده است؛ این بزرگترین شیوع وبا در تمام تاریخ است. در چند هفته اخیر، شرایط در یمن واقعا وحشتناک شده است. پیش از این برخی از کمک های بشردوستانه با نظارت کامل عربستان سعودی اجازه ورود به یمن را دریافت می کرد اما هم اکنون با بالا گرفتن تنش ها، این کمک ها نیز قطع شده و هیچ کمک بشردوستانه ای وارد یمن نمی شود.

“بندر حدیده” که ائتلاف عربی به سختی به دنبال کنترل آن است، جایگاه بسیار مهمی در ارسال کمک ها به یمن دارد. بیش از ۷۰ درصد غذای یمن و میزان قابل توجهی از سوخت این کشور، از طریق بندر حدیده به یمن وارد می شده است که اکنون تحت محاصره قرار دارد.»

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *