”اگر تذکره توزیع شود، احصاییه واقعی هویدا میشود و رده سیاسی حکومت نمیخواهد افشا شود“

امرالله صالح رییس پشین امنیت ملی افغانستان و رییس فعلی روند سبز در تازه ترین اظهارات خود گفته است که اگر تذکره توزیع گردد احصاییه واقعی هویدا میشود که رده سیاسی حکومت نمیخواهد افشا شود ، جرایم زود ریشه یابی میگردد و وجود مجرمین در سطوح مختلف جامعه و حکومت معلوم میشود که مجرمین زورمند از آن هراس دارند ، زنان در شماری از ولایات بنا بر محدودیت های فرهنگی و رواج حاکم تذکره نخواهند گرفت و این مسله رای تخیلی و نیابتی را به شدت پایان می آورد فلهذا به کمپاین رییس جمهور صدمه بزرگ وارد می سازد.

امرالله صالح در صفحه رسمی فیسبک خود نگاشته است که « تا آنجا که من معلومات دارم بحث اصلی برای شد و نشد تذکره، هویت قومی و ملی نیست. بحث اصلی در کل ابا ورزی از توزیع تذکره است.»

امرالله صالح در ادامه این نوشته گفته که توزیع شناسنامه الکترونیکی رفت و آمد طالبان به کابل و شهر های دیگر به مشکل برمیخورد زیرا نشان انگشت و بیومتریک باید با اداره پولیس و اردو وصل باشد و نشان انگشت از ساحاتی که عملیات شده با انگشت طالبانی که به شهر چکر می آیند مقایسه شود و میشود ، بعضی از اقوام به دلایل مختلف و متعدد تاریخی ، اجتماعی و فرهنگی بصورت سازمان یافته و سیل اسا تذکره خواهند گرفت و بعضی از اقوام به دلایل دیگر از جمله نا امنی تذکره نخواهند گرفت. این مسله باعث خواهد شد که احصاییه رسمی در تمام مسایل تغییر نماید.

صالح تاکید کرده است که روی این دلایل در اصل نمیخواهند که تذکره توزیع گردد. آسان ترین راه جلوگیری از آن دامن زدن و تحریک مسایل قومی و باطل سازی قانون توشیح شده است. در مباحث مربوط به تذکره بعد قدرت و بازی های درون قدرت تا حال نا دیده گرفته شده است و مردم را دنبال نخود سیاه روان کرده اند. دامن زدن به مسایل قومی بخاطر حفاظت از قدرت و یا رسیدن به قدرت یکی از خطرناک ترین روش هاست که در شماری از کشور های دیگر خونین ترین جنگ ها را در قبال داشته است. حد اقل ادبیات و روایت کنونی بیشتر قشر سیاسی در محور قومیت و تنفر از دیگر چرخ میخورد که فرجام نیک برای هیچ گروه و هیچ کس در قبال نخواهد داشت.

این در حالیست که توزیع تذکره چندین سال است که هر روز به تعویق می افتد و حال با ایجاد یک بحث غیرقانونی توسط رییس جمهور و یک فرمان تقنینی روند توزیع شناسنامه به تعویق افتاده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *