اگر آمریکا برجام را پاره کند، ایران آن را آتش خواهد زد

دولت ترامپ وظیفه دارد هر ۹۰ روز گزارشی مبنی بر پایبندی ایران برتوافق هسته ای را به پارلمان این کشور ارایه دهد، در صورتی‌که این گزارش تخطی ایران از مواد توافق هسته ای ارایه کند پارلمان امریکا می‌تواند تحریم‌های رفع شده علیه ایران را بازپس گرداند و شرایط سخت تری برای این کشور بوجود آورد.

رییس جمهوری امریکا در دیدار و صحبت با گروهی از مقامات ارشد نظامی این کشورکه به تازه‌گی در کاخ سفید داشت با اشاره به توافق هسته ای  بیان کرد :« حکومت ایران به روح این توافق عمل نکرده‌ است،  به همین دلیل هم لازم است ما به زیاده‌طلبی هسته‌ای ایران پایان بدهیم».

به نقل از روزنامه واشنگتن پست روز پنجشنبه گزارش داده بود دولت امریکا به ریاست ترامپ در گزارش تازه خود به کنگره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را اعلام نخواهد کرد . این در حالی است که دولت ترامپ تاکنون دوبار عمل ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرده اما همواره از نقض روح برجام ازطرف ایران سخن می‌راند.

این در حالی است که ترامپ در زمان کمپاین‌های انتخاباتی خود گفته بود که برجام را پاره می‌کند و در پاسخ آیت الله خامنه‌ای رهبر ایران گفته بود که “اگر آمریکا برجام را پاره کند، ایران آن را آتش خواهد زد”

با این حال گمانه‌ زنی‌هایی نیز وجود دارد در صورتی که رییس جمهوری امریکا پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید نکند، به نظر نمی‌رسد مجلس از آرای کافی برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران برخوردار باشد زیرا در رأی گیری سال ۲۰۱۵ تمامی دموکرات‌ها از توافق هسته‌ای ایران حمایت کردند.

وزیر خارجه روسیه  با حمایت از توافق هسته‌ای ، ابراز امیدواری کرده است که “تماس‌های جاری بین کشورهای اروپایی، سایر اعضای جامعه بین‌الملل و واشنگتن بیهوده نباشد و تصمیم نهایی رئیس جمهوری آمریکا تصمیمی متعادل و مبتنی بر واقعیات روز باشد”

دولت ترامپ تا ۲۳میزان فرصت دارد تا نظر قطعی خود را در این رابطه اعلام کند.

 

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *