اکرم خپلواک : طالبان اگر بخواهند آماده هستیم در کابل برای‌شان دفتر بدهیم

پیش از چاشت امروز چهارشنبه (۱۵قوس) شورای عالی صلح افغانستان به ریاست محمد کریم خلیلی رییس این شورا و دیگر اعضای شان یک نشست خبری برگزاری کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، اکرم خپلواک رییس دبیرخانۀ شورای عالی در این نشست به رسانه‌ها گفت که « هر میکانیزمی که برای طالبان قابل قبول است، ما آمادۀ مذاکرات صلح هستیم تا مذاکرات را با آنان شروع کنیم.»

در ادامه اکرم خپلواک گفت که « از رهبران طالبان که در قطر، پاکستان یا هر جای دیگر هستند خواهش می‌کنیم مانند حزب اسلامی به صلح بپیوندند و اگر بخواهند آماده هستیم در کابل برای‌شان دفتر بدهیم و باید در این شرایط حساس به مردم افغانستان رحم کنند.»

سیاست تضرع حکومت و شورای عالی صلح همواره مورد نقد سیاسیون کشور واقع شده است و این شورا در حالی از این سیاست‌های تضرع استفاده می‌کنند که در سه سال اخیر حکومت وحدت ملی بارها برای به مذاکره کشاندن طالبان تلاش کرده اما برعکس این گروه هیچ تمایلی به صلح نشان نداده اند.

این اظهارات شورای عالی صلح در حالی مطرح می‌شود که در حال حاضر  کلیدی‌ترین پیش‌شرط گروه طالبان خروج نیروهای خارجی از افغانستان است.

در خواست ایجاد دفتر برای طالبان در کابل و پیش شرط‌ طالبان در حالی مطرح می‌شود که از نیروهای خارجی در ماه های اخیر در کشور افزایش یافته است.

همچنان این پیش‌شرط طالبان در حالی مطرح می‌شود که حکمتیار نیز یکی از خواسته‌هایش خروج نیروهای آمریکایی بود که با وجود حضور نیروهای خارجی در افغانستان به پروسه صلح پیوست و این توافق‌نامه در حالی صورت گرفت که با وجود صلح با حزب اسلامی حکمتیار در وضعیت امنیتی کشور تغییر فاحش بوجود نیامده است.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *