…. اَلَه که لیلام شد

dsfsdfشهر کابل و دیگر شهرهای کشور همیشه شاهد حراج و فروش اجناس، کالا و کفشهای لیلامی است که جمله «اَلَه که لیلام شد» را می توان در نقاط مختلف شهر شنید.

اما اجناس لیلامی در زمستان بیشتر از دیگر فصل های سال است، به صورتی که مشتریان زیادی دارند که هر کدام کوشش می کنند نیازمندی های خود را تکمیل کرده و خریداری کنند.

در بین این مشتریان نیز اقشار مختلف جامعه حضور دارند اعم از مرد، زن، کودک، بزرگسال، دانشجو، کارمند و کارگرهای ساده از مشتریان لیلامی ها هستند.

لیلامی ها در حالی که در مارکیت ها و و مکان های معلومی دوکان دارند؛ اما در فصل زمستان، شمار زیادی از لیلامی فروشان با استفاده از کراچی هایشان، اجناس لیلامی را در معرض دید و فروش مردم قرار می دهند.

مشکلات اقتصادی، عامل گرمی بازار اجناس لیلامی

بیشتر اجناس لیلامی، از کشورهای خارجی وارد شده و به صورت بسته های بزرگ (گاد) وارد می شوند و خریداری که به صورت عمده این اجناس را خریداری می کند، از داخل گاد بی خبر است.

این خریداران که خود فروشنده گان اجناس لیلامی در کشور هستند، بعد از باز کردن گاد، اجناس آن را دسته بندی کرده و قیمت های مختلف بالای آنها تعیین می کند.

در تعیین این قیمت ها، حکومت و شهرداری هیچ دخالتی ندارد.

اما چرا بازار لیلامی در کشور گرم است؟

لیلا، یک خانم ۳۰ ساله و معلم یکی از مکاتب شهر کابل در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت :«توان اقتصادی ندارم که برای اولادهایم، جنس نو خریداری کنم و مجبورم که لیلامی بگیرم.»

به گفته وی، اجناس نو در بازار به قیمت بالا فروخته می شوند و قیمت اجناس لیلامی برای مردم بی بضاعت، خیلی مناسب است.

این بانو افزود :«جنس های لیلامی، بهتر و با کیفیت تر از جنسهای بازار است، چون در بازار بیشتر اجناس چینایی است و به صورت یک بار مصرف است.»

غیاث الدین که در حال خریداری لباس زمستانی لیلامی بود، به خاورمیانه گفت :«جنس لیلامی را می توانم در بدل پول کم بخرم، اما جنس نو با پول کم اصلا خریداری نمی شود.»

وی که دانشجوی رشته هنرهای زیبا در دانشگاه کابل بود، اظهار داشت که اقتصاد ضعیت مردم افغانستان باعث شده تا اجناس لیلامی بازار خوبی داشته باشند، به ویژه در فصل سرما که لباسهای لیلامی نیز کیفیت خوبی دارند.

تفاوت قیمت ها

زلمی یکتن از فروشنده گان لیلامی می گوید :«ما لباس های زمستانی طفلانه را به قیمت های ۵۰، ۱۰۰ و ۱۵۰ افغانی می فروشیم در حالی که این لباس ها با این کیفیت در بازارهای نو فروش به قیمت حداقل ۳۰۰ افغانی به فروش می رسد.»

وی گفت که هر لیلامی فروش خودش برای اجناسش قیمت تعیین کرده و ممکن این قیمت ها در طول روز تغییر هم بکند و تنها شهرداری از کراچی شان مالیه می گیرد و در تعیین قیمت ها دخالت ندارد.

ادریس یکتن دیگر از فروشنده گان اجناس لیلامی به خاورمیانه گفت :«اجناس لیلامی بر اساس خریداری گاد تعیین می شود و در بین آنها، اجناس با قیمت بالا هم پیدا می شود که مردم با اقتصاد خوب این اجناس را خریداری می کنند.»

به گفته وی، کیفیت اجناس لیلامی به خاطر این که از کشورهای خارجی وارد می شود، بهتر از اجناس بازاری است، این اجناس توسط شهروندان کشورهای خارجی یکبار پوشیده شده و بعد از آن به دیگر کشورهای ضعیف صادر می شود.

ادریس افزود که تنها افغانستان از اجناس لیلامی استفاده نمی کنند و پاکستان، هند، بنگله دیش، سریلانکا و چند کشور دیگر در جنوب آسیا، از اجناس لیلامی استفاده می کنند.

جنس لیلامی باید با احتیاط استفاده شود

اما اجناس لیلامی به دلیل اینکه از دیگر کشورها وارد می شوند و کنترولی نیز بالای آن وجود ندارد، می تواند انتقال دهنده امراض نیز باشد.

در این رابطه، محمد اسماعیل کاووسی، مسوول مطبوعاتی وزارت صحت عامه در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت که اجناس لیلامی به ویژه لباس، می تواند انتقال دهنده امراض جلدی باشند.

به گفته وی، برای جلوگیری از انتقال امراض جلدی برای مصرف کننده، باید لباس های لیلامی پیش از استفاده با آب گرم و مواد شوینده، شست و شو شوند.

کاووسی اظهار داشت که بیشتر مردم افغانستان به دلیل مشکلات اقتصادی از اجناس لیلامی استفاده می کنند.

Author

About Author