اولین نمایشگاه بین المللی فرهنگی راه ابریشم در چین گشایش یافت

اولین نمایشگاه بین المللی فرهنگی راه ابریشم قبل از ظهر امروز سه شنبه (۳۰ سنبله) با حضور استاد حاجی محمد محقق معاون ریاست اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان در شهر دون هوانگ جمهوری خلق چین گشایش یافت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، استاد حاجی محمد محقق دیروز در راس هیئتی جهت اشتراک در اولین نمایشگاه بین المللی فرهنگی راه ابریشم به شهر دون هوانگ ولایت گنسوی جمهوری مردم چین سفر نموده است.

در مراسم افتتاح این نمایشگاه پیام «شی جینپینگ» رئیس جمهور مردم چین توسط خانم «لیو یاندونگ» معاون صدر اعظم این کشور قرائت گردید.

همچنین استاد حاجی محمد محقق که به حیث مهمان ویژه در این نمایشگاه اشتراک نموده است یکی از سخنرانان اصلی مراسم افتتاحیه بود.

معاون ریاست اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان در سخنرانی خویش، افغانستان را از کشور های مهم مسیر راه ابریشم تاریخی دانسته گفت: افغانستان از جمله اولین کشورهایی بود که از طرح تاریخی و ابتکار «شی جینپینگ» رئیس جمهور جمهوری مردم چین مبنی بر احداث پروژه بزرگ راه ابریشم و کمربند اقتصادی استقبال نموده است.

به باور استاد محقق این طرح نه تنها باعث رشد و شکوفایی اقتصادی خواهد شد بلکه برای تحکیم صلح و ثبات منطقه ای نیز حایز اهمیت می باشد.

استاد محقق روابط دو کشور افغانستان و چین را عمیق و تاریخی توصیف نموده افزود: طوری که راه ابریشم تاریخی بیش از دوهزار سال کاروان های کالای تجارتی چین را به افغانستان، غرب آسیا، اروپا و برعکس آن انتقال میداد، بر علاوه اهمیت اقتصادی، این راه تاریخی نقطه اتصال بین تمدنهای شرق و غرب نیز بوده است.

معاون ریاست اجرایی علاوه نمود: افغانستان با داشتن مکان ها و جاذبه های تاریخی همانند مجسمه های بزرگ تخریب شده بودا در بامیان، شهر تاریخی غلغله و بند امیر ولایت بامیان، و اماکن تاریخی دیگر در ولایت های بلخ، هرات، غزنی، لوگر و دیگر مناطق تاریخی افغانستان میتواند برای علاقه مندان تاریخ و فرهنگ باستانی و بشری جذابیت خاص داشته باشد.

همچنین در این مراسم والی ولایت گنسو بحیث رئیس کمیسیون برگزار کننده این نمایشگاه، و مهمانانی از کشورهای فرانسه، نپال، میانمار، مراکش، رئیس سازمان بین المللی سیاحت سازمان ملل متحد نیز سخنرانی نمودند.

پس از ختم مراسم افتتاحیه هیئت های اشتراک کننده از مواد فرهنگی و تاریخی به نمایش در آمده بازدید نمودند.

در این نمایشگاه که بمدت دو روز ادامه خواهد داشت ۱۵۰۰ نفر در ترکیب ۹۵ هیئت از ۸۵ کشور جهان اشتراک نموده اند.

14355124_776019542541052_4562871945651855089_n

بر طبق یک خبر دیگر، عصر روز سه شنبه یادداشت تفاهم ایجاد روابط خواهر خواندگی بین ولایت بامیان افغانستان و ولایت گنسوی جمهوری مردم چین با حضور استاد محقق و والی ولایت گنسو به امضا رسید.

این یادداشت تفاهم را از جانب جمهوری اسلامی افغانستان جانان موسی زی سفیر افغانستان در چین و از جانب جمهوری مردم چین رئیس روابط خارجی ولایت گنسو امضاء نمودند.

در این مراسم بیش از ۱۵ موافقت نامه و یاد داشت تفاهم با کشور های مختلف جهان و دولت چین امضا گردید.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *