اولین محموله نظامی روسیه در اختیار افغانستان قرار گرفت

12324929_1571709109817931_1051302931_nبه دنبال تعقیب مواد توافقنامه نظامی و دفاعی با مسکو، اولین محموله نظامی روسیه امروز در اختیار نیروهای امنیتی افغانستان قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این محموله صبح امروز (۵حوت) از سوی سفیر روسیه در کابل به مشاور امنیت ملی تحویل داده شد.

این محموله نظامی شامل ۱۰ هزار میل کلاشینکوف است که توسط هواپیمای روسی به کابل آمده و در اختیار نیروهای امنیتی افغانستان قرار گرفت.

پیش از این روسیه اعلام کرده بود که حاضر است به نیروهای امنیتی افغانستان کمک نظامی بفرستد.

الکساندر مانتیسکی، سفیر روسیه مقیم در کابل هنگام تحویل دهی این سلاح ها گفت که این کمک به دنبال همکاریهای سابق بوده و برای تحکیم روابط دوجانبه نقش مهمی دارد.

به گفته وی، پیش از این نیز کمک های مسکو در بخش نظامی جریان داشته و چندین تن از سربازان و افسران افغانستان در بورس های نظامی در روسیه اشتراک کرده بودند.

مانتیسکی با بیان اینکه کمکهای روسیه به افغانستان بعد از این نیز ادامه خواهد داشت، قطع همکاری با امریکا در مورد مسایل افغانستان را رد کرده و افزود که همکاری آنها با امریکا همچنان ادامه خواهد یافت.

از سویی هم، محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان کمک تازه روسیه را یک کمک مهم برای تقویت نیروهای امنیتی و دفاعی کشور دانست.

وی گفت که اسلحه مورد ضرورت نیروهای امنیتی در شرایط خیلی مهم در اختیار آنها قرار گرفته و این کمک مستقیما به نیروهای امنیتی تحویل داده خواهد شد.

بر اساس اظهارات منبع، این کمک بر اساس موافقت نامه های دفاعی و امنیتی کابل و مسکو که قبلا به امضا رسیده بود، فراهم شده است.

از دید اتمر کمک نظامی روسیه از دو بُعد نظامی و سیاسی مهم است به نوعی که از نگاه سیاسی این کمک بیانگر دوستی و ارتباط عمیق دو کشور است و از نگاه نظامی نیز کمک قابل ملاحظه ای برای مقابله با دشمن مشترک است.

به عقیده وی، افغانستان و روسیه در حال حاضر با دشمن مشترک روبرو هستند و مبارزه با تروریزم نیازمند همکاری دوجانبه است.

در عین حال، مشاور امنیت ملی تصریح کرد که درخواست کمک برای تقویت نیروهای امنیتی تنها به سلاح های سبک بسنده نکرده به زودی سلاح های ثقیله نیز در اختیار این نیروها قرار خواهد گرفت.

قابل ذکر است که اولین محموله کمک های نظامی روسیه به افغانستان در حالی صورت می گیرد که گفتگو میان مقامات افغان و روس روی چگونگی کمک رسانی مسکو به کابل در شش ماه گذشته جریان داشت.

Author

About Author