اولین صادرات کشور از بندر “واگه” به هند

مسئولان اتاق تجارت و صنایع کشور گفته اند که برای اولین بار افغانستان “پیاز” خود را از طریق بندر “واگه”  به “هند” صادرکرد.

 به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، امسال حاصلات سبزیجات کشور نزدیک به پنجاه در صد افزایش یافته و قرار است به کشورهای روسیه، هند، قزاقستان و آسیای میانه، صادر شود.

مسئولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفته اند که کشورهای آسیای میانه، روسیه و هند بازارهای خوبی برای فراورده های کشاورزی افغانستان است.

 به گفتهء آنان این فراورده ها، با چهار برابر قیمت، در این کشورهای به فروش خواهد رسید، سبزیجات، به ویژه پیاز و کچالو که امسال در مقایسه با سال گذشته نزدیک به پنجاه در صد افزایش یافته است، از کندهار بارگیری می شود و از راه “کویته” به بندر واگه و سپس به هند صادر خواهد شد.

 دیروز نیز دوصد تن پیاز از کندهار بارگیری شده و انتظار می رود به هند انتقال یابد، در همین حال، مسئولان گمرک هند گفته اند که واردات سبزیجات افغانستان می تواند بهای فراورده های کشاورزی را در این کشور، کاهش دهد.

 حکومت هند نیز به مسئولان گمرک این کشور دستور داده تا پس از این پیاز افغانستان وارد هند شود، مانو نتیجا، یکی از مسئولان گمرک هند گفته است که با عملی شدن این برنامه، نرخ سبزیجات در هند کاهش خواهد یافت.

 فروشنده گان فراورده های کشاورزی به ویژه پیاز و کچالو، صادرات این فراورده ها به بازارهای جهانی را در رشد اقتصاد کشاوران سودمند می دانند.

 بربنیاد آمار اتاق تجارت وصنایع، تا اکنون نود هزار تن پیاز و کچالو از افغانستان به روسیه و کشورهای آسیای میانه صادر شده است.

 انتظار می رود امسال به ارزش شش صد میلیون دالر، از این گونه فراورده ها نیز به بازارهای جهانی، صادر شود.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *