وضعیت صحی ماندلا وخیم است

نلسون ماندلا، اولین رئیس‌جمهوری سیاه‌پوست آفریقای جنوبی که اکنون در بیمارستان به سر می برد وضعیت صحی آن وخیم است.

به گزارش خبرگزاری خاور میانه؛ ماندلا از سه هفته به این طرف در بیمارستان بستری  است و این فرد۹۴ ساله به خاطر عود کردن عفونت ریه بستری شده است.

جیکوب زوما، رئیس جمهوری افریقای جنوبی به دلیل وخیم بودن وضعیت صحی  ماندلا، سفر خود به موزامبیک که برای  روز پنج‌شنبه ( ۶ سرطان) برنامه‌ریزی شده بود لغو کرد.

بسیاری مردم در آفریقای جنوبی به ماندلا به چشم “پدر ملت” می‌نگرند وی در کشورش به لقب قبیله‌ای‌اش مادیبا شناخته می‌شد.

آقای ماندلا از سال ۱۹۶۲ به دلیل مبارزه با نظام تبعیض نژادی حاکم بر آفریقای جنوبی به زندان افتاد و تا سال ۱۹۹۰ در زندان بود.

او پس از رهبری جنبش ضد “آپارتاید” (تبعیض نژادی) با وجودی که خود هم ۲۷ سال حبس سخت را تحمل کرده بود، دعوت به آشتی ملی کرد.

نلسون ماندلا بابت همین سابقه‌اش، از احترام جهانی گسترده‌ برخوردار است. او جوایز و نشان‌های متعدد افتخار دریافت کرده که جایزه صلح نوبل، مدال آزادی ایالات متحده و نشان عالی لنین شوروی از جمله آن‌هاست.

در سال ۱۹۹۳ به او جایزه صلح نوبل اعطا شد و در سال بعد به ریاست جمهوری آفریقای جنوبی انتخاب شد.

آقای ماندلا پس از یک دوره ریاست جمهوری، این سمت را در سال ۱۹۹۹ ترک کرد.

او از سال ۲۰۰۴ چندان در انظار عمومی حاضر نمی‌شده و به‌ندرت در مراسم رسمی دیده شده است.

در همین حال مردم آفریقای جنوبی برای جشن‌گرفتن ۹۵ اُمین سالگرد تولد ماندلا در ۱۸ ژوئیه یعنی حدود چهار هفته دیگر آماده می‌شدند اما وی به در بستر بیمارستان در گذشت.

جیکوب زوما، رئیس جمهوری این کشور، گفته بود که جشن تولد امسال رهبر آفریقای جنوبی “پر شور برگزار می‌شود چون این یک عمر فداکاری برای انسانیت بوده است”.

او سابقه قدیمی مشکلات ریوی داشت در دهه ۸۰ میلادی و در حالی که در زندان جزیره روبن در حبس بود، تشخیص داده شد که بیماری سل دارد.

آقای ماندلا پس از آزادی‌اش گفت که احتمالا به خاطر نمور بودن سلول زندانش به بیماری سل مبتلا شده بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *