اولین دانشگاه ویژه زنان در کابل ساخته می شود

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان می گوید که اولین دانشگاه ویژه زنان به کمک کشور ترکیه در کابل ساخته می شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، رییس جمهورغنی روز پنجشنبه (۱۴ حوت) در مراسم گرامی داشت از هشتم مارچ روزجهانی زن در لیسه امانی کابل شرکت کرد و بر تعهدات حکومتش در قبال حفظ دستآورد های حکومت قبلی تاکید کرد.

مراسم تجلیل از هشتم امسال در کابل تحت عنوان “توانمند سازی زن، توانمند سازی جامعه است” برگزار شد و در آن بی بی گل خانم اول افغانستان نیز حضور داشت.

رییس جمهور غنی در مورد روز جهانی زن گفت که تجلیل از هشتم مارچ یک روند جدید است اما در فرهنگ ما نقش زن از قرن ها بدینسو وجود داشته است.

آقای غنی افزود: خداوند (ج) از روز آفرینش، بی بی هوا را همسر آدم (ع) گردانید و روند بقا را با این سنت تضمین کرد، ارتباط زن و مرد قدیمی ترین، مهمترین و با اهمیت ترین ارتباط جامعه است و فرهنگ والای اسلامی اساس آن را گذاشته است.

رئیس جمهور غنی گفت که تحصیل یک دختر پنج نسل را تغییر میدهد و باید هر پسر و دختر در محیط خانواده از مساوات و برابری بنیادی برخوردار باشند.

وی تاکید کرد که نقش زن دوامدار است و سرمایه گذاری بالای آن باید به طور همیشگی صورت گیرد و ما بالای تمام تعهدات خویش در قبال زنان ایستاده ایم و دستآورد ها را در این زمینه حفظ و تقویت می کنیم.

رئیس جمهورغنی گفت که جامعه ما در تضاد با ارزش های بین المللی نیست و ما شرایط تحول بنیادی و پایدار را در نقش زن در جامعه بوجود آورده ایم.

آقای غنی با تاکید بر اینکه عقاید ما با سهمگیری زنان در تضاد نیست، گفت: تعهد ما عملی کردن قانون اساسی ماست که با آن تعهدات ما در قبال زنان نیز تحقق میابد.

وی خاطر نشان کرد که اولین دانشگاه زنان به کمک کشور ترکیه به زودی ایجاد می شود و همچنان آموزشگاه های رهبری و مدیریت برای زنان به کمک کشور امارات متحده عربی برگزار می گردد.

رییس جمهور با اشاره بر اینکه حکومت بر تقویت اقتصاد زنان توجه دارد، گفت: پروژه های که از سوی جامعه بین المللی تمویل می گردند بازنگری میشوند و در هر پروژه برای زنان توجه خاص صورت خواهد گرفت.

او با تاکید بر اینکه خشونت در برابر زنان و دختران در دوایر دولتی، مکاتب و دانشگاه های افغانستان جا ندارد، گفت: دفاع از حقوق زنان تنها وظیفه وزارت امور زنان نه بلکه وظیفه تمام ادارات دولتی افغانستان می باشد.

رئیس جمهور گفت که به وزارت صحت عامه دستور داده است تا یک شفاخانه ویژه را برای مداوای زنان بی بضاعت در کشور ایجاد نماید.

وی گفت: اداره اراضی افغانستان در قسمت ایجاد اسناد شرعی اقدام می کند و زن افغان باید اطمینان داشته باشد که میراث شرعی خویش را بدست می آورد و برای زنان در تمام ادارات افغانستان بر اساس معیار و شایستگی سهم داده میشود.

Author

About Author