اولین انتخابات پارلمانی در عراق برگزار شد

مردم عراق بعد از خروج نیروهای خارجی از کشورشان اولین انتخابات پارلمانی را تجربه کردند و با تمام شور هیجان به پای صندوق های رای دهی رفته به نامزد مورد نظر شان رای دادند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، انتخابات پارلمانی عراق برای اولین بار با مشارکت بیش از ۶۰ درصد از مردم روزگذشته در سراسر این کشور برگزار شد.

از سوی هم یکی از رهبران ائتلاف شهروند عراق با اشاره به تدارکات گسترده در ولایات برای انتخابات، پیش‌بینی کرده است  میزان مشارکت در این دور از انتخابات به ۶۵ درصد هم میرسد.

باقر الزبیدی، یکی از رهبران ائتلاف شهروند عراق در بغداد گفت که روز گذشته در میزبان هیأتی ارشد متشکل از سفرای سابق امریکا ؛ آلمان و انگلیس بودیم که مقرر بود بر روند انتخابات نظارت داشته باشند.

الزیبدی گفت: بیش از دو ساعت با این هیأت درباره روند انتخابات گفت‌وگو کردیم و ما از اینکه انتخابات تحت نظارت بین‌المللی و سازمان‌های جامعه مدنی و رسانه‌ها قرار دارد، خوشحال هستیم.

وی افزود: عراق شاهد رای‌گیری متفاوتی بود، تمام ولایات‌های عراق تدارکات گسترده‌ای برای این انتخابات در نظر گرفتند.

در همین حال ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس برگزاری انتخابات پارلمانی عراق را تبریک گفت و او با صدور بیانیه‌ای خشونت‌ها در این کشور را محکوم کرده است.

 در بخشی از بیانیه هیگ آمده است: «من برگزاری انتخابات ملی را به مردم عراق تبریک می‌گویم. مایه دلگرمی است که می‌بینیم با وجود چالش‌های جدی، میلیون‌ها عراقی فرصت را برای انتخاب دولت جدیدشان غنیمت شمرده‌اند.»

وزیر خارجه انگلیس همچنین اقدامات تروریستی که با هدف مختل کردن روند رأی‌گیری صورت گرفته را محکوم کرده و همچنین خواستار احترام همه طرف‌ها به نتایج انتخابات شده است.

کمسیون مستقل انتخابات عراق اعلام کرد که نتایج نهایی انتخابات پارلمانی این کشور؛ طی یک ماه آینده اعلام خواهد شد.

در این انتخابات از مجموع ۲۰ میلیون و ۴۳۲ هزار و ۴۹۹ واجد شرایط در مرحله پایانی انتخابات، ۱۲ میلیون و ۱۰۱ هزار و ۹۶۵ نفر رای داده‌اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *