اوضاع افغانستان دشوار است

13621618_1221234734609111_1202140778_o (1)سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ضمن این که اوضاع فعلی افغانستان را دشوار می داند از ادامه حضورشان در کشور تا سال ۲۰۲۰ و تمویل مالی نیروهای امنیتی کشور خبر می دهد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو امروز (۱۹سرطان) در کنفرانس خبری بعد از ختم نشست سران این سازمان در وارسا حضور یافت.

استولتنبرگ اظهار داشت که اوضاع فعلی در افغانستان دشوار است و تمامی مشکلات آن نیز در آینده ای نزدیک حل نمی شود، به همین منظور ناتو به تعهدات خود در قبال افغانستان همچنان پایبند است.

بر اساس اظهارات منبع، کمک های ناتو تا سال ۲۰۲۰ با افغانستان ادامه یافته و بیشتر در بخش نظامی، آموزش نیروهای امنیتی و نگهداری همکاری پایدار خواهد بود.

استولتنبرگ افزود که بر اساس تعهد تازه، ناتو تا سال ۲۰۲۰ سالانه در حدود ۵ میلیارد دالر امریکایی در بخش تجهیز و آموزش نیروهای امنیتی افغانستان کمک خواهد کرد که بخش عمده آن (یک میلیاد دالر) از سوی امریکا پرداخت می شود.

دبیر کل ناتو گفت که بر اساس برنامه از قبل تعیین شده شمار نیروهای ناتو در افغانستان تا سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۱۲هزار نفر خواهد بود که تغییرات در مورد آن تا سال ۲۰۲۰ نیز به زودی از سوی ناتو اعلام می شود.

وی اظهار داشت که نیروهای امنیتی افغانستان به ویژه اردو و پولیس ملی ظرفیت لازم را کسب کرده اند؛ اما هنوز هم برای عملیات مشکلاتی دارند که ناتو تلاش دارد تا با آموزش بیشتر، ظرفیت این نیروها را بالاتر ببرد.

استولتنبرگ تصریح کرد که ناتو از سال ۲۰۱۴ به ماموریت نظامی خود در افغانستان خاتمه داده و ادامه حضور آنها نیز متمرکز بر آموزش نیروهای امنیتی افغانستان تحت ماموریت حمایت قاطع ادامه می یابد.

این در حالی است که امریکا اعلام کرده است که با حفظ نیروهای بیشتر، در عملیات نظامی با نیروهای افغانستان شرکت کرده و بر علیه طالبان مسلح و دیگر گروه های تروریستی به نبرد خواهد پرداخت.

از سوی دیگر، دبیر کل ناتو به تعهدات افغانستان در قبال ناتو اشاره کرده و گفت که رهبران حکومت وحدت ملی بر آوردن اصلاحات در نظام، حفظ حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و مبارزه با فساد تعهد داده است و در این راستا نیز پیشرفت هایی داشته است که ناتو در تلاش است این پیشرفت ها حفظ شود.

اما وی اذهان داشت که موفقیت در این تعهدات حکومت وحدت ملی یک وظیفه آسان نیست و نیاز به تلاش جدی و همه جانبه دارد.

با این حال، دبیر کل ناتو بار دیگر، پشتیبانی این سازمان از حکومت افغانستان را اعلام کرده و اظهار داشت که در مدت حضور در افغانستان، همکاری نزدیک ناتو با کابل بیشتر خواهد شد.

گفتنی است که نشست دو روزه سران ناتو با حضور رهبران حکومت وحدت ملی، امروز (۱۹سرطان) به پایان رسید.

Author

About Author