اوباما مجوز حمایت هوایی علیه ارتش سوریه را صادر کرد

اوباما 2باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده امریکا، مجوز حمایت هوایی از مخالفان مسلح در برابر ارتش سوریه را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گزارش داده است که اوباما به نیروی هوایی این کشور اجازه داده از مخالفان مسلح مورد حمایت واشنگتن، در برابر حملات احتمالی از سوی گروه‌های دیگر، داعش یا حتی ارتش سوریه، حمایت کند.

بنا بر این گزارش، جنگنده‌های امریکایی اجازه دارند از این نیروهای مسلح در برابر حملات احتمالی دیگر گروه‌ها یا ارتش سوریه، دفاع کنند.

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، این تصمیم که ریسک اولین رویارویی مستقیم میان واشنگتن و دمشق را افزایش می‌دهد، پس از بحث‌های چند ماهه در مورد نقش آمریکا در حمایت از متحدانش در سوریه، اتخاذ شده است.

با وجود آنکه دستورات جدید به پنتاگون اجازه می‌دهد برای دفاع از نیروهای «آموزش‌دیده توسط امریکا» به هرگونه حمله ارتش سوریه پاسخ دهند، اما مقامات نظامی امریکایی احتمال رویارویی مستقیم، دستکم در آینده نزدیک را اندک توصیف کرده‌اند.

به گفته آن‌ها، این گروه‌ها قرار است با داعش بجنگند و وارد مناطق تحت کنترل ارتش سوریه نمی‌شوند. به گفته این مقامات، واشنگتن در عین حال معتقد است که ارتش سوریه نیز با این نیروها وارد رویارویی نمی‌شود.

«آلیستر بسکی» از سخنگوهای شورای امنیت ملی کاخ سفید از اظهارنظر در مورد خصوصیات مجوزهای جدید خودداری کرده، اما گفته است که دولت امریکا به صراحت روشن کرده که «برای اطمینان از موفقیت این نیروها در انجام مأموریت، گام‌های لازم را برمی‌دارد.»

به گفته وی، حمایت امریکا از این نیروها، شامل «آتش دفاعی برای حمایت و محافظت از آن‌ها» خواهد بود.

این خبر یک هفته پس از آن منتشر می‌شود که دولت ترکیه از توافق با امریکا برای ایجاد «منطقه عاری از داعش» در سوریه خبر داد.

آنکارا هم پیشتر اعلام کرده بود که برای ایجاد این مناطق و حفاظت از نیروهای خودی، آماده انجام عملیات در خاک سوریه در حمایت از این گروه‌ها است.

هفته گذشته گروهی از این نیروها به شمال سوریه منتقل شدند، اما همانجا از سوی اعضای جبهه‌النصره هدف قرار گرفته و تعدادی از آن‌ها کشته، زخمی یا ربوده شدند.

در حالی که واشنگتن سال گذشته از برنامه خود برای آموزش چند هزار نفر برای مقابله با داعش در سوریه و نهایتا تغییر موازنه به نفع «مخالفان میانه‌رو» صحبت می‌کرد، مقامات آمریکایی می‌گویند که این کشور برای جذب نیرو با مشکل مواجه شده است.

به نوشته روزنامه وال‌استریت‌‌ژورنال، یکی از دلایل این مشکل درخواست برای مقابله با داعش به جای نظام سوریه است.

Author

About Author