اوباما روزه سکوت درباره افغانستان را شکست

اوباما سکوت خود را درباره افغانستان شکست به کرزی نسبت به آینده امنیتی افغانستان در غیاب نیروهای امریکایی هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، اوباما در یک تماس تلفنی به کرزی هشدار داده است که احتمال دارد امریکا همه نیروهایش را تا پایان سال ۲۰۱۴ از افغانستان خارج کند زیرا دولت کابل هنوز توافق نامه امنیتی را با امریکا امضاء نکرده است.

امریکا تاکید دارد پیش از آنکه متعهد شود شماری از نیروهایش در افغانستان بمانند، باید این توافق نامه امضاء شود. اوباما مذاکرات با دولت کرزی را درباره این توافق نامه به معاونشان واگذار کرده است. اما پس از نه ماه سکوت، سرانجام اوباما شب گذشته سکوتش را دراین خصوص شکست و به مقامات افغانستان درباره امضاء نشدن توافق نامه امنیتی هشدار داد.

مقامات امریکایی می گویند هرچه این کار به تعویق بیفتد، عواقب آن برای افغانستان بیشتر خواهد بود. امریکا خواهان آن است که به نیروهایش برای باقی ماندن در افغانستان، محافظت قضائی و حقوقی ایجاد شود. اما کرزی با این خواسته امریکا مخالف است.

 با این اوصاف، اگر توافق نامه امنیتی کابل-واشنگتن امضاء نشود، احتمالا پس از سال ۲۰۱۴ فقط سه هزار نظامی امریکایی در افغانستان باقی خواهند ماند که عمدتا از آنها برای هدایت حملات هواپیماهای بدون سرنشین یا همکاری با نیروهای ویژه ارتش افغانستان استفاده خواهد شد.

اما کرزی نیز به خوبی می داند که اگر امریکا می خواهد بتواند به حملات با هواپیماهای بدون سرنشین خود در مرز پاکستان و افغانستان ادامه بدهد باید نیروهایش را در افغانستان حفظ کند و درنتیجه باید با کرزی کنار بیاید.

 اوباما می داند که اگر بخواهد گزینه خروج کامل نیروهای نظامی امریکا را از افغانستان دنبال کند با واکنش منفی امرای ارتشی مواجه خواهد شد زیرا آنها به عواقب افغانستان پس از خروج نظامیان امریکایی از این کشور می اندیشند اما این کار با استقبال افکار عمومی امریکا مواجه خواهد شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *