اوباما در تلاش تضمین کمک مالی برای افغانستان

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، تلاش های اوباما در این زمینه پس از آن آغاز شد که قانونگذاران امریکا کمک مالی برای توسعه افغانستان را به نصف کاهش دادند.

قانونگذاران امریکایی در لایحه بودجه کلان امریکا که روز جمعه به امضای اوباما رسید و به قانون تبدیل شد یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون دالر برای کمک غیر نظامی به افغانستان در سال مالی ۲۰۱۴ اختصاص دادند.

گفته میشود بودجه اختصاص یافته برای کمک غیر نظامی به افغانستان در مقایسه با سال مالی گذشته با کاهش ۵۰ درصدی روبرو شده است، با این حال هنوز مشخص نیست افغانستان در سال ۲۰۱۴ چه میزان کمک دریافت خواهد کرد.

مقامات امریکایی گفتند به دنبال روشن شدن جزئیات این لایحه هستند و مشخص خواهد کرد آیا می توانند از پول هزینه نشده سال گذشته یا بخش های دیگر بودجه برای افزایش میزان کمک مالی به افغانستان استفاده کنند یا خیر.

یک مقام آژانس توسعه بین المللی امریکا که خواست نامش فاش نشود گفت اگرچه میزان کلی کمک غیر نظامی به افغانستان کاهش یافته است اما لایحه بودجه امسال شامل محدودیت خاص برای افغانستان نیست.

وی افزود: ما طی چند ماه آینده میزان کلی کمک به افغانستان را برای سال مالی ۲۰۱۴ نهایی خواهیم کرد.

اندرو ویلدر مدیر برنامه افغانستان و پاکستان در موسسه صلح امریکا گفت اگرچه همه انتظار داشتند بودجه اختصاص یافته به افغانستان برای سال مالی ۲۰۱۴ کاهش یابد اما هیچکس انتظار کاهش ۵۰ درصدی آن را نداشت.

کاهش عمده کمک مالی امریکا به افغانستان می تواند برنامه ها را در بخش تقویت بهداشت، آموزش، کشاورزی و دیگر بخش ها در این کشور به خطر بیندازند. این مسئله همچنین به بلاتکلیفی در افغانستان آن هم در حالی که امریکا و کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (‌ ناتو ) آماده می شوند به جنگ طولانی خود در این کشور پایان دهند، خواهد افزود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *