اوباما به دلجویی عربستان سعودی خواهد رفت

باراک اوباما، رییس جمهور امریکا به منظور تسکین ناراحتی آل سعود از حصول توافق هسته‌ای موقت بین ایران و ۶ قدرت جهان برای دیدار با ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی در ماه مارچ برنامه ریزی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در حالی که کاخ سفید از تایید سفر برنامه ریزی شده اوباما به عربستان سعودی امتناع کرده است.

روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد توقف اوباما در این کشور حاشیه خلیج فارس به برنامه سفر وی به اروپا در ماه مارچ افزوده خواهد شد.

اعضای خاندان سلطنتی عربستان سعودی به میزان فزاینده‌ای از تلاش‌های دیپلماتیک برای حل و فصل مناقشه ده ساله با ایران بر سر برنامه انرژی هسته‌ای این کشور سرخورده شده‌اند.

توافق هسته‌ای موقت بین ایران و ۵ عضو دائمی شورای امنیت (انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و امریکا) به علاوه آلمان به عامل مهمی برای نگرانی سعودی‌ها مبدل شده است که از احتمال بروز یک تغییر گسترده در اتحاد واشنگتن و ریاض بیم ناکند.

میشله دونه، کارشناس امور خاورمیانه در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی در این باره به وال استریت ژورنال گفت: روابط شخصی با رئیس جمهور امریکا برای سعودی‌ها حتی بیشتر از روابط با سران سایر کشورهای عربی اهمیت دارد.

این همان چیزی است که آنها انتظارش را داشته‌اند و در این دولت محقق نشده است.علاوه بر این، در حالی که واشنگتن به شورشیان معارض دولت سوریه کمک تسلیحاتی می‌کند و کنگره امریکا نیز به طور مخفیانه هزینه ارسال این تسلیحات را تصویب کرده است مقام‌های سعودی که هنوز از حمله نکردن اوباما به سوریه در ماه آگست خشمگین هستند می‌گویند محموله‌های سلاح ارسالی برای شورشیان از سوی امریکا کافی نیست.

یک مقام سعودی که از دیدار برنامه ریزی شده بین اوباما و ملک عبدالله مطلع بود به وال استریت ژورنال گفت: این دیدار در بسیاری از موارد به اصول باز می‌گردد.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *