اوباما: از حمله به کشورهای اسلامی خسته شدم

Barack Obamaنشریه آمریکایی آتلانتیس در مقاله‌ای به نقل از باراک اوباما نوشت: که از حمله به کشورهای اسلامی خسته شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مجله آمریکایی آتلانتیس در مقاله‌ای تحت عنوان «دکترین اوباما» به قلم «جفری گلدبرگ» نوشت: باراک اوباما در گفت‌وگو با «مک‌دونا» رئیس دفتر خود اعتراف کرده که از جنگ‌های بیهوده در کشورهای اسلامی خسته شده است.

وی گفته که اعمال سیاست‌های خارجی غیرمنطقی از سوی آمریکا این کشور را به یک ویتنام دوم تبدیل خواهد کرد.اوباما معتقد است که جنگ‌های منطقه‌ای همچون بحران سوریه گردابی است که هر کشوری را به درون خود می‌کشد و درستی یا اشتباه بودن سیاست آمریکا را به جهانیان ثابت خواهد کرد.جفری گلدبرگ به اظهارات باراک اوباما در یکی از سخنرانی‌های خود نیز اشاره می‌کند و می‌نویسد: «اوباما با طرح سوال‌هایی دکترین سیاست خارجی خود را اعلام می‌کند و می‌گوید، چرا آمریکا به رغم دخالت در سوریه احساس پیروزی و غرور نمی‌کند؟ چرا سیاست‌های ما فقط روی خاورمیانه متمرکز شده است؟ چرا داعش یک تهدید جدی به حساب نمی‌آید اما تغییرات آب و هوایی یک بحران جدی است؟ چرا سخنرانی بنیامین نتانیاهو همیشه تنفر آمیز است؟

در این مقاله همچنین آورده شده است که «اوباما در اظهارات خود تاکید کرده آمریکا فقط باید در مناطقی دخالت کند که منافعش به خطر افتاده و در غیر این صورت کشته شدن سربازان آمریکایی به خاطر اهداف دیگر ضروری به نظر نمی‌رسد.» مک‌دونا رئیس دفتر اوباما این را هم گفته که «باراک اوباما» در تاریخ ۳۰ اگست ۲۰۱۳ (۸ حمله ۹۲) به من گفت که قصد حمله به سوریه را ندارد و این مسئله مقامات کاخ‌ سفید را شوکه کرد.

برای مشاوران امنیت ملی آمریکا کاملا تعجب ‌آور بود که چرا و چگونه اوباما به این آرامی تصمیم خود را تغییر داده است و با خواسته مقامات آمریکا مبنی بر مداخله در سوریه مخالفت کرده است. به گفته مک‌دونا تصمیم اوباما برای عدم حمله به سوریه با انتقادهای تندی از سوی مقامات آمریکا روبه‌رو شد. اما اوباما می‌گفت که حمله به یک کشور عربی بدون دلیل روشن و بدون حمایت بین‌الملل باعث روشن شدن شعله‌های آتش در منطقه و تقویت تروریسم خواهد شد.

با این حال برخی معتقدند علت این موضع‌ گیری‌ها این است که اوباما نمی‌خواهد بیش از این به اعتبارش لطمه وارد شود.

Author

About Author