اهدای ۵۰۰ بورس به جوانان مستعد افغانستان از جانب ایران

پرچم-افغانستان-و-ایرانسازمان امور دانشجویی ایران از تعهد اهدای ۵۰۰ بورس سالانه تحصیلی به دانشجویان افغانستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، دومین نشست کمیته مشترک علمی، پژوهشی و فناوری وزارت تحصیلات عالی افغانستان و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران شب گذشته در تهران برگزار شد.

مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویی ایران در این دیدار اظهار داشت که در تفاهم نامه ای که به امضای طرفین رسیده، ایران تعهد کرد که سالانه ۵۰۰ بورسیه به جوانان مستعد افغانستان در مقاطع مختلف تحصیلی اعطا کند.

وی با اشاره به اعطای پول به دانشجویان افغانستان در این تفاهم نامه افزود: نخستین نشست این کمیته در کابل برگزار شد و دومین آن در ایران و بر اساس تفاهم ‌نامه، این کمیته در هر دو کشور برگزار می ‌شود.

صدیقی با اشاره به نحوه انتخاب دانشجویان افغانستان برای دریافت بورس گفت که در مقطع لیسانس و ماستری، با ارایه فراخوان و برگزاری امتحان انتخاب می شوند و در مقطع دکتوری علاوه بر امتحان، دانشجویان در مصاحبه نیز شرکت می کنند.

وی ادامه داد که سازمان سنجش و آموزش ایران با همکاری وزارت تحصیلات افغانستان، امتحانی را در کشور افغانستان برگزار می کند تا بتوانند مستعدترین جوانان را برای بورس انتخاب کند.

صدیقی بیان داشت که علاوه بر اعطای بورس، برای اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه های افغانستان، دوره های کوتاه مدت مطالعاتی در دانشگاه های داخل کشور پیش بینی شده که سازوکار معرفی اساتید و دانشجویان بررسی شد.

گفتنی است که تجهیز کتابخانه های دانشگاه های برتر افغانستان و انتقال تجربیات سازمان سنجش در نحوه برگزاری امتحان های سراسری از دیگر بندهای تفاهم نامه مابین دو کشور عنوان شده است.

این در حالی است که هم اکنون ۱۴ هزار دانشجوی افغانستان در دانشگاه های ایران پذیرش شده اند و ۲ هزار نفر نیز از طریق بورسیه معرفی شده اند.

Author

About Author