انفجارهای ترکیه در آستانه فروپاشی اتحادیه اروپا

635800789042277855قاره سبز اروپا در این روزها از چند بعد حایز اهمیت بوده و توجه ها را به خود جلب کرده است.

در کنار این که در حال حاضر جام ملت های اروپا (یکی از معتبرترین جام های فوتبال دنیا) به مراحل نهایی خود رسیده و توجه فوتبال دوستان را به خود جلب کرده است؛ دیگر مسایل سیاسی و تروریستی نیز این قاره را حایز اهمیت ساخته است.

در جریان سه روز گذشته، اتحادیه اروپا تحت تاثیر انفجارها و حملات انتحاری میدان هوایی بین المللی اتاترک شهر استانبول قرار دارد و هنوز از این شوک بیرون نشده است.

این انفجارها در ترکیه همزمان با چند رویداد دیگر در اروپا رخداده است.

یکی از مهمترین رویدادها که به خود ترکیه بر می گردد، معذرت خواهی اردوغان از سقوط هواپیمای نظامی روسیه بود.

این معذرت خواهی به صورت ارسال نامه از سوی اردوغان به ولادیمیر پوتین صورت گرفت که خود حاکی از فشارهای اقتصادی و سیاسی بر رئیس جمهور ترکیه بوده است.

داعش گریبانگیر حامی خود شد

بارها در مورد حمایت ترکیه از گروه تروریستی داعش گفته شده است؛ این حمایت بعد از آن مورد توجه بیشتر قرار می گیرد که نخست وزیر ترکیه از مرتبط بودن حملات با گروه تروریستی داعش خبر می دهد.

در عین حال، گروه تروریستی داعش، مسوولیت این حملات را به عهده گرفته است.

حال باید گفت که ترکیه ماری را در آستین پرورش داده است که حالا گریبان خودش را گرفته است.

انفجارهای ترکیه فروپاشی اتحادیه اروپا را زودتر می سازد؟

در عین حال، انفجارهای ترکیه در حالی صورت می گیرد که اتحادیه اروپا از شوک خروج انگلستان از این اتحادیه خارج نشده بود.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا شاید کمتر به این فکر می کردند که در آستانه فروپاشی اتحادیه قرار داشته باشند و دامنه حملات تروریستی به قلب آن برسد و اینکه سیاست های گوناگون و ناکارآمد آنها در قبال پناهجویان به مشکلات شان بیافزاید.

بله این همه در طول یک هفته برای اتحادیه اروپا اتفاق افتاد و به یکباره مشکلات این اتحادیه را بیشتر از پیش ساخت.

انگلستان به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند اروپا بعد از همه پرسی از اتحادیه اروپا خارج شد و تبعات آن برای این اتحادیه کاهش یورو در قبال دیگر اسعار خارجی بود.

استعفای دیوید کامرون، نخست وزیر انگلستان در پی رای به خروج این کشور از اتحادیه اروپا، شوک دیگری به اروپا بود.

بعد از رای به خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، چند کشور دیگر را نیز به فکر خروج انداخت و کشورهای فرانسه و هالند نیز حالا به فکر راه اندازی همه پرسی در مورد حضورشان در اتحادیه اروپا هستند.

افزایش ناامنی ها و حملات تروریستی و انتحاری در کشورهای اروپایی همزمان با مطرح شدن خروج شماری از کشورها از اتحادیه اروپا، شاید زمینه فروپاشی این اتحادیه را هموارتر بسازد.

مهاجرین و سیاست های ناکارآمد

چند کشور از جمله آلمان از کشورهای قدرتمند اتحادیه اروپا به حساب می آیند که در آینده این اتحادیه نیز تاثیرگذار هستند.

این کشورهای قدرتمند در ابتدای سال گذشته میلادی ۲۰۱۵ از سیاست باز در قبال پناهجویان استفاده کرده و در مدت کم شاهد سیل فراوان پناهجویان در کشورهایشان بودند.

بعد از حضور بیشمار پناهجویان، همین کشورهای قدرتمند اروپا، سیاست بسته را در قبال پناهجویان اعمال کردند و همین سیاست ظالمانه زمینه برای حضور شماری از پناهجویان در جمع گروه های تروریستی از جمله داعش را از خاک ترکیه فراهم کرد که حالا این فعالیت های تروریستی این گروه دامن خود ترکیه را گرفته است.

حال باید دید که اتفاق های اخیر در اروپا چه پیامدی برای اتحادیه اروپا به دنبال دارد و آینده این اتحادیه بعد از خروج انگلستان، حمله انتحاری و انفجاری مرگبار در ترکیه و نامه عذرخواهی اردوغان از پوتین چگونه خواهد بود؟

شاید هیچکس در این شرایط پاسخی به این سوال نداشته باشد.

Author

About Author