اندیشمند: استراتیژی جدید امریکا در قبال افغانستان و آسیای جنوبی کشور را به سوی بحران می‌برد

جنبش هماهنگی تحرک جوانان برای تغییر طی یک همایشی راهبرد ایالات متحده امریکا در قبال افغانستان را یک برنامۀ خواندند که افغانستان را به سوی بحران می‌برد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در این همایش حشمت الله اندیشمند، رییس بنیاد گفت که «جنبش هماهنگی تحرک جوانان برای تغییر با درک شرایط کنونی و جو حاکم سیاسی در کشور به این عقیده است که استراتیژی جدید امریکا در قبال افغانستان و آسیای جنوبی متاسفانه کشور مارا مطلقآ به سوی بحران جدی امنیتی و ایجاد فضای تقابل منطقه ایی سوق خواهد داد و از جانب دیگر مانع بزرگ فرا راه فضای بستر سازی در راستای ملت سازی و تفاهم افغانی به منظور دستیابی به صلح دایمی که در آن منافع افغانستان شدیدآ تعریف شده باشد خواهد بود»

اندیشمند افزود که « در شرایط کنونی برای بیرون رفت از فضای بغرنج وپیچیده سیاسی اقتصادی و حساسیت های ایجاد شده قومی ، نژادی ، منطقه یی در سطح ملی و حکومت وحدت ملی نیاز مبرم به یک گفتمان بزرگ بین الافغانی احساس میگردد»

این جنبش در ضمن این که راهبر ایالات متحده امریکا را به سود افغاستان نمی داند از موقف رییس جمهور پشین حامد کرزی بخاطر تدویر لوی جرگه حمایت کردند.

در این همایش اعضای این جنبش از حکومت وحدت ملی خواستند که به صدای مردم گوش بدهند و در کنار مردم خود ایستاده شود تا زمینه صلح سرتاسری در افغانستان فراهم شود.

حامد کرزی رییس جمهور پشین افغانستان هفته گذشته طی یک بیانیۀ خواستار تدویر لوی جرگه شد و بعضی سیاسیون، نهادها و  جنبش‌ها  از این کار حامد کرزی پشتی‌بانی کرده اند.

رییس جمهور کرزی شخصی است که با محافظین امریکایی یک و نیم دهه قبل حکومت افغانستان را از استاد ربانی «شهید صلح» افغانستان به شکل مسالمت آمیز تسلیم شد و این روزها برنامه‌های امریکا را نقد می‌کند و با روسیه روابط خوب سیاسی ایجاد کرده است.

 

ندیم پارسینا

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *