اندونیزیا ۱۰۰ بورسیه تحصیلی به افغانستان می دهد

وزارت امورخارجه اندونیزیا اعلام کرد که کشورش یکصد بورسیه تحصیلی را به دانشجویان افغانستانی اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، عتیق الله عاطفمل معین وزارت امورخارجه کشورمان در سفر به اندونیزیا با معین وزارت امورخارجه اندونیزیا دیدارکرد.

در این دیدار معین وزارت خارجه کشورمان درباره دست آوردها و پیشرفت های چهارده سال گذشته افغانستان در عرصه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی صحبت کرد و از نقش مؤثر کشور اندونیزیا در عرصه های مختلف به خصوص در راستای تقویت وگسترش تجارت و اقتصاد با افغانستان ابراز تشکری نمود.

همچنان آقای عاطفمل در مورد هشت توافقنامه امضا شده میان افغانستان و اندونیزیا و چهار معاهده دیگری که به زودی میان هر دو کشور به امضا می رسد، صحبت نمود.

معین وزارت امور خارجه کشور اعطای بورسیه های تحصیلی کشور اندونیزیا برای جوانان افغان را نهایت مفید و با اهمیت دانسته، خواهان ازدیاد بورسیه های تحصیلی از آن کشور گردید و ازسوی هم وی در مورد بی سرنوشتی ۳۰۰۰ سه هزار تن از پناهجویان افغان که در توقیف گاه آن کشور به سر می برند، صحبت نمود و از مقامات مسؤول کشور اندونیزیا خواست تا در راستای حل مشکلات این پناهجویان همکاری نمایند.

او از جانب اندونیزیایی تقاضا کرد تا به عنوان بزرگترین کشور اسلامی، نقش شان را در راستای تأمین صلح و ثبات در افغانستان ایفا نماید.

همچنین دینی جلال معین وزارت خارجه اندونیزیا از اعطای صد بورسیه تحصیلی به محصلین افغان خبر داده و در مورد سرنوشت آن عدۀ مهاجرین افغان که در توقیف گاه اندونیزیا به سر می برند، تعهد نمود که ایشان شخصاً از این توقیف گاه بازدید نماید تا در مورد حل این مشکلات یکجا با مقامات افغانی اجراآت عملی صورت گیرد.

معین وزارت خارجه اندونیزیا در باره اعمار یک مرکز بزرگ علمی و فرهنگی در افغانستان که در سفر رئیس جمهورکرزی به آن کشور وعده سپرده شده بود، و همجاری خویش را در این راستا اعلام نمود.

براساس گفته های مقامات وزارت خارجه کشورمان، شرکت ها و کمپنی های اندونیزیایی می توانند در عرصه های استخراج معدن، سنگ های قیمتی، منرال ها، مس، گاز و نفت، زراعت و سایر بخش های اقتصادی و تجارتی در افغانستان سرمایه گزاری نماید.

این پیشنهاد مورد قبول جانب اندونیزیا قرار گرفت و تعهد سپردند که کشورش در تقویت و گسترش اقتصاد و تجارت همکاری های همه جانبه را در افغانستان انجام می دهد.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *