انتقال ۱۵ میلیارد افغانی از بانک مرکزی به وزارت مالیه

رییس دادگاۀ عالی به هدایت شفاهی رئیس‌ جمهور دستور انتقال ۱۵میلیارد افغانی را از بانک مرکزی به وزارت مالیه امضا کرده‌ است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، تلویزیون طلوع به یک نامۀ وزارت مالیه دست یافته که از سوی وزارت مالیه مود تأیید قرار گرفته است.

در این نامه آمده است “دولت در اوضاع کنونی با زیان عامه روبرو است و انتقال این پول از عواید خالص عملیاتی بانک مرکزی، مانع جدی به نظر نمی‌ رسد.”

بر بنیاد سندها، بانک مرکزی ۱۵میلیارد افغانی را پیش از پایان سال مالی به وزارت مالیه انتقال داده‌است.

منابعی هم گفته اند که چگونگی انتقال پول از بانک مرکزی در یک نشست ارگ از سوی وزیر مالیه مطرح شد و واحدالله نوشیر، سرپرست بانک مرکزی، از رئیس‌ جمهور غنی خواست در این باره حکمی صادر کند؛ اما رئیس‌ جمهور غنی برآشفته و به رئیس دادگاه عالی و سرور دانش، معاون دوم رئیس‌ جمهور دستور داد تا در یک ورق غیررسمی دیدگاه شان را دربارۀ قانونی بودن انتقال این پول بنویسند.

به گفتۀ این منابع، این نامۀ غیررسمی که در پای آن رئیس دادگاه عالی و معاون دوم رئیس‌ جمهور امضا کرده‌ اند، به دستور رئیس‌ جمهور غنی در ارگ ریاست‌ جمهوری نوشته شده‌ است.

با این حال کمیسیون مالی و بودجۀ مجلس نمایندگان و شماری از حقوقدانان، این کار دادگاۀ عالی و بانک مرکزی را غیرقانونی می‌ دانند.

به گفته آنها: «قطعأ ستره محکمه و رئیس‌ جمهور صلاحیت ندارند که در بخش پولی، فرمان بدهند یا اینکه آنها بیایند تفسیر کنند”.

شماری از حقوقدانان، این نامه را غیررسمی می‌ دانند و تأکید می‌ ورزند که این پول باید از مجراهای قانونی آن انتقال پیدا می‌ کرد.

در عین حال، شریف االله شیگوال، سخنگوی بانک مرکزی می گوید: «به اساس قوانین بانک مرکزی در این زمینه قانون از سوی داده گاه عالی تفسیر شده‌ است.»

وزارت مالیه، این سند را تأیید کرده؛ اما دادگاۀ عالی از آن اظهار بی‌ خبری می‌کند؛ در صورتی که در پای این سند امضایی از قاضی القضات کشور وجود دارد.

گفتنی است که پیش از این نیز وزارت مالیه هفت میلیارد افغانی را از بانک مرکزی به عواید وزارت مالیه انتقال داده بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *