انتقال نفت عراق به اسراییل توسط ترکیه

افزایش روزافزون واردات ترکیه از اسرائیلبنابر گزارش پایگاه خبری تودی ترکیه یکی از مقامات وزارت انرژی ترکیه می گوید نفت داعش و منطقه کردستان عراق توسط ترکیه به اسرائیل فروخته می شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در حالی که «تانر ییلماز» وزیر انرژی ترکیه قبلا اظهار کرده بود که نفت عراق به آلمان و ایتالیا ارسال میشود اما این مقام وزارت انرژی ترکیه می گوید این نفت توسط خط لوله جیهان و از طریق شرکت نفتی بوتاش ترکیه به تل آویو می رود.

این مقام وزارت انرژی ترکیه میگوید این نفت با افزایشی روز افزون و با عنوان ارسال به بازارهای جهانی صادر ولی در واقع به اسرائیل ارسال می شود. این در حالی است که دولت بغداد از آنکارا به دادگاه بین المللی به دلیل فروش نفت عراق به اسرائیل شکایت کرده و یک میلیارد دالر غرامت تقاضا کرده است و در صورتی که دولت ترکیه در این مناقشه محکوم شود باید مبلغ یک میلیارد دالر به دولت عراق به عنوان غرامت پرداخته و ادامه صادرات نفت شمال عراق به اسرائیل توسط ترکیه با دشواری مواجه خواهد شد.

به گزارش پایگاه اینترنتی فایننشال تایمز اسرائیل در ۶ ماه نخست سال جاری میلادی حدودا یک میلیارد دالر از کردستان عراق نفت خریداری کرده و به موازات آن خرید نفت از آذربایجان را کاهش داده است. در سه ماه و نیم گذشته سه چهارم نفت مورد نیاز اسرائیل از کردستان عراق تأمین شده است.

کردها عایدات نفتی را برای مبارزه با داعش و بخشی از آن را برای تقویت یگان های مدافع خلق شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک سوریه( بازوی پ ک ک در سوریه) صرف می کنند.

به گزارش «ویرچوالاذ» آذربایجان در بهار امسال یک سوم نفت کرکوک توسط ترکیه به بندر جبحان منتقل و در آنجا به اسرائیل تحویل شده است. این در حالی است که اسرائیل پیش از این نفت خود را فقط از سه کشور روسیه، آذربایجان و قزاقستان خریداری می کرد اما به جهت حمایت از داعش میزان خرید نفت از آذربایجان را کاهش و از کرد های عراق و داعش نفت خریداری می کند.

فایننشال تایمز تحلیل نموده است که به نظر می رسد که اسرائیل می خواهد نفت کردستان و داعش را جایگزین نفت آذربایجان کند. نفت داعش توسط تانکرهای نفتی میلیاردر آذربایجانی به نام «مبارز منسیم اف» به اسرائیل منتقل می شود.

Author

About Author