انتقاد تند جمهوری خواهان امریکا از سیاست های پاکستان

552189_230برخی اعضای کانگره امریکا در جلسه ای که برای بررسی سیاست های پاکستان تشکیل شد، سیاست های این کشور را به ویژه در امر مبارزه با تروریسم و در قبال افغانستان، به شدت مورد انتقاد قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، تعدادی از اعضای کانگره امریکا وابسته به حزب جمهوری خواه، در تازه ترین جلسه با حضور ریچارد اولسن، نماینده ویژه امریکا در امور پاکستان و افغانستان، همچنین مخالفت صریح خود را با کمک های مالی که واشنگتن در بودجه سال مالی آینده برای پاکستان در نظر گرفته است، اعلام کردند.

واشنگتن پست در گزارش تازه خود نگاشته است که بانو ایلنا رُز لاتینن، یکی از سرسخت ترین مخالفان کمک مالی امریکا به پاکستان در این جلسه بود و ریاست جلسه را نیز بر عهده داشت.

وی ادعا کرد :«شورشیان طالب آزادنه دست به عملیات تروریستی می زنند؛ چون پاکستان در خاک خود هیچ اقدامی علیه این گروه انجام نمی دهد.»

بانو لاتینن پاکستان را عامل مستقیم موفقیت های شورشیان طالب در انجام حملات تروریستی در افغانستان دانسته و گفت که اگر قرار باشد پرداخت میلیاردها دالر از سوی امریکا به اسلام آباد علیه منافع واشنگتن استفاده شود، اعطای کمک های مالی به پاکستان هیچ ضرورتی ندارد.

سالمون، یکی دیگر از اعضای کانگره نیز با اشاره به انتشار اسناد پاناما، یادآورد شد که نام اعضای خانواده نخست وزیر پاکستان در این اسناد وجود دارد و لازم است که امریکا نسبت به اینکه کمک های مالی این کشور به پاکستان در چه راهی صرف می شود، اطمینان حاصل کند.

برخی نمایندگان نیز ادعا و اتهام همیشگی علیه پاکستان را مطرح کردند و گفتند که این کشور در مبارزه با تروریسم، بین گروه های مختلف تروریستی تبعیض قائل می شود.

دانا راهراباچر، یکی دیگر از نمایندگان جمهوری خواه کانگره در لحنی ضدپاکستانی مدعی شد که اسلام آباد بلوچ ها را می کشد و از اقدامات تروریستی علیه همسایگانش از جمله هند و افغانستان، از تروریست ها حمایت می کند.

نمایندگان جمهوری خواه کانگره امریکا، مخالفت جدی شان در مورد فروش جنگنده های اف-۱۶ به پاکستان را اعلام کردند.

گفتنی است که تلاش ریچارد اولسن با بازگو کردن فعالیت های پاکستان در مورد مبارزه با هراس افگنی در دو سال گذشته نیز در فروکش کردن خشم نماینده گان بی فایده بود.

دولت امریکا در بودجه سال مالی ۲۰۱۶-۲۰۱۷، حدود ۸۰۰ میلیون دالر به عنوان کمک مالی به پاکستان در قالب صندوق حمایت از ائتلاف (ائتلافی که در سال ۲۰۰۱ برای لشکرکشی به افغانستان تشکیل شد) اختصاص داده است.

Author

About Author