انتفاضه اول فلسطین جامعه بین المللی را هوشیار کرد

عکس آرشیوی

کسی توقع شرکت اعراب ۴۸ را در انتفاضه اول نداشت و آنها همه را شگفت زده کردند ولی واکنششان از واکنش سازمان التحریر در تونس هم سریع تر بود.

فلسطینیان داخل کشور اعلام کردند که جزو انتفاضه هستند ولی به جای خشونت از حقوقشان در سیستم دموکراسی اسرائیلی استفاده خواهند کرد.

اعراب داخل کشور دست به تنظیم راهپیمایی و اعتصاب همگانی زدند و با افتخار با ارتش اسرائیل مقابله نمودند.

آنها همچنین کمک های غذایی و دارویی به فلسطینیان ارسال کردند و برای کمک به فلسطینیان خون اهدا می کردند، در حالیکه نماینده های عرب در کنست تنها درباره ی اسرای فلسطینی مذاکره می نمودند. پس از مدتی اعراب داخلی از جانب أحزاب چپ اسرائیل نیز حمایت شدند.

هنگامیکه فرماندهی متحد در چاپ اعلامیه با مشکل مواجه شد، به چاپخانه الناصره، بزرگترین شهر عربی سرزمین های اشغالی و سپس دیگر روستاهای عربی روی آورد.

برخی از آنها حساب های بانکی شخصی خود را تحت اختیار سازمان التحریر قرار دادند. دیگران تلفن هایشان را در اختیار آنان گذاشتند و هنگامیکه دستگاه شاباک مخابرات بین المللی را برای منع اتصال فلسطینیان با خارج، قطع کرد، انتفاضه عملیات فلسطینی سازی اعراب داخل را سرعت بخشید. همچنین در تغییر استراتیجی سیاسی که مبنی بر نفوذ در ادارات اسرائیل برای تاثیر بر سیاست داخلی بود، کمک کرد.

دو نماینده ی عربی از احزاب صهیونیستی استعفا دادند تا حزب دموکراسی عربی را تاسیس نمایند و رأی دهندگان عربی به جای رأی دادن به احزاب صهیونیستی به احزاب غیر صهیونیستی مدافع فلسطین مانند حزب کمونیست اسرائیل و لیست پیشرو صلح رأی دادند. آمار مشارکت آنها در انتخابات سال ۱۹۸۸ نیز به ۷۳% رسید که دو سومشان به احزاب غیر صهیونیستی رأی دادند.

انتفاضه باعث ایجاد نسلی از جوانان تحصیل کرده با سطح اگاهی و همدلی بالا شد. همچنین مردم جهان را نسبت به مسئله فلسطین آگاه کرد. مقاطع ویدیویی مختلفی نیز از وحشیگری صهیونیست ها در رسانه ها پخش شد، از جمله یک مقطع که سربازان اسرائیلی را در حال شکستن دستان جوانان فلسطینی با سنگ های بزرگ نشان می داد که با واکنش های زیادی در سطح بین المللی مواجه شد.

در ۲۲ دسامبر سال ۱۹۸۷ میلادی با گذشت دو هفته از شروع انتفاضه، شورای امنیت حکم شماره ی ۶۰۵ را پس از نامه ی فرستاده ی دائم یمن که نماینده ی کشورهای عربی در آن زمان بود، صادر کرد که در آن ضمن محکوم کردن سیاست ها و فعالیت های مخالف حقوق بشر در حق ملت فلسطین در سرزمین های اشغالی به ویژه تیراندازی ارتش اسرائیلی به مردم که منجر به کشته و زخمی شدن چندنفر از فلسطینیان غیرمسلح گشت، از رژیم صهیونیستی خواسته بود فورا و با دقت به بندهای توافق نامه ی ژنو درباره ی حمایت از غیرنظامیان در جنگ عمل نماید.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *