انتخابات ۲۸ و ۲۹ میزان از نگاه حقوقی باطل است

شماری از آگاهان و شهروندان کشور پروسه انتخابات پارلمانی را از نگاه حقوقی باطل میخوانند و خواهان برگزاری دوباره آن همزمان با انتخابات ریاست جمهوری شده اند و همچنان خواهان محاکمه کمیشنران متهم شده اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، شماری از شهروندان و آگاهان برکناری و ممنوع الخروج شدن ۱۲ تن از اعضا و روسای کمیسیون های انتخاباتی را از سوی لوی سارنوالی تمجید کرده و خواهان برخورد جدی با متخلفین شدند.

احمد سعیدی، آگاه امور سیاسی در گفتگو با خاورمیانه اظهار داشت که ممنوع الخروج شدن اعضای کمیسیون های انتخاباتی بیانگر این است که آنان در قبال حق مردم خیانت کرده اند و پروسه ای که با خیانت آلوده باشد از نگاه قوانین اسلامی و حقوقی باطل می باشد.

طبق گفته های سعیدی پروسه ای که با خیانت و تقلب همراه باشد، برای مردم قابل قبول نیست و باید دوباره همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.

از سویی هم او خواهان محاکمه آن عده از اعضا و روسای کمیسیون های انتخاباتی شد که از سوی لوی سارنوالی ممنوع الخروج شده اند.

در همین حال، عبدالطیف نظری استاد دانشگاه و یک تن از نامزدان انتخابات مجلس نمایندگان اقدام اخیر لوی سارنوالی، اصلاحات و تعدیل قانون انتخابات را یک گام مثبت عنوان کرده و گفت که گرچند این اقدام دیر هنگام بوده؛ اما قابل تمجید است.

او بیان داشت: «امیدواری وجود دارد که این کارکردهای اخیر حکومت و لوی سارنوالی بتواند اعتماد از دست رفته مردم افغانستان را بار دیگر به پروسه انتخابات جلب کند».

به باور نظری، اعضای جدیدی که در کمیسیون های انتخاباتی گماشته می شوند در همکاری با نهادهای عدلی و قضایی و قاطعیت حکومت میتواند آرای سره و نا سره را از هم تفکیک کرده و از تقلبات جلوگیری کنند.

او افزود که متاسفانه وضعیت انتخابات پارلمانی نظر به تلقب هایی که در روز برگزاری انتخابات و جریان باز شماری آرا صورت گرفت، بسیار مبهم و پیچیده می باشد.

بر بنیاد گفته های وی، نتایج ابتدایی انتخابات حوزه کابل نشان می دهد که پول نقش کلیدی را در پیروزی افراد داشته و نه آرای واقعی مردم.

نظری تصریح کرد که دستگاه عدلی و قضایی و حکومت نقش کلیدی را دارند تا باور مردم را به انتخابات جلب کنند و در مشوره با احزاب سیاسی و نهادهای مدنی مردم را به نتایج انتخابات باورمند سازند.

وی گفت در صورتی که اعضای جدید کمیسیون های انتخابات به گونه درست به مسوولیت های ملی شان عمل کنند، حکومت در این راستا از خود قاطعیت نشان بدهد و سارنوالی نیز قضیه متهمان را به گونه جدی بررسی کند و آنان را مورد پیگرد قانونی قرار دهد؛ امکان تفکیک آرا وجود دارد تا افراد شایسته به اساس انتخاب مردم وارد پارلمان شوند.

با این حال شماری از شهروندان خواهان بازشماری آرای حوزه کابل و رسیدگی به شکایت ها و اعتراضاتی که در این خصوص وجود دارد شده اند و میگویند در غیر این صورت باید انتخابات دوباره برگزار شود.

ابراهیم سروری یک تن از باشندگان شهر کابل میگوید: «نتیجه یک انتخابات پر از تقلب به هیچ عنوان برایم قابل قبول نیست، کمیشنران کمیسیون انتخابات با آرای مردم  معامله کردند باید انتخابات دوباره برگزار شود.»

وی معتقد است که کمیشنران کمیسیون های انتخاباتی بعد از اینکه خودشان را «فربه» ساختند، باید به صورت جدی تحت تحقیق قرار گیرند و فساد موجود را جوابگو باشند و تنها ممنوع الخروج شدن یا برکناری رضایت مردم را حاصل نمی کند.

این در حالی است که شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری در کنفرانس امروز (۲۴دلو) گفت که تغییرات اخیر در کمیسیون های انتخاباتی در کار این کمیسیون ها مشکل ایجاد نکرده و روسای دارالانشا کارها را به مانند قبل پیش خواهند برد و نتایج انتخابات را اعلام می کنند.

این در حالی است که دوازده تن از اعضای کمیسیون ‌‌های انتخاباتی به شمول روسای آنها از سوی لوی سارنوالی ممنوع الخروج‌ گردیدند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *